دستور تهیه ۵ تا از بهترین انواع پلوهای ترکیه برای یک ناهار خوشمزه

3652 بازدید
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
آشنایی با انواع پلوهای ترکیه

پلوهای ترکی همچون کباب‌ترکی از لذیذترین غذاهای معروف در دنیا هستند.به طور معمول پیمانه برنج برای پخت و تهیه پلو ترکی در ترکیه، لیوان کمرباریک معروف ترکی است. از دیگر نکات مهم در پخت پلو ترکی استفاده از ماهیتابه برای پخت غذا است. برای آشنایی کامل با دیگر نکات مهم در آشپزی ترکی و طرز تهیه ۵مدل آسان پلو ترکی در ادامه مقاله همراه ما باشید.

۱- بلغور پلو ترکیه، لذیذترین پلو ترکی

مواد لازم برای ۲ نفر:

۱ لیوان بلغور

۱٫۵ پیمانه آب

عصاره مرغ( آب مرغ یا گوشت را هم می‌توان استفاده کرد)

پیاز ۱ عدد

سیر ۲ حبه

۱ قاشق غذاخوری رب

آب گوجه یا پوره گوجه فرنگی( به ازای هر نفر ۱ گوجه)

ادویه ‌ها(پاپریکا،پول بیبر، زردچوبه، فلفل سیاه،نمک)

روغن و کره

روش پخت:

در این دستور پخت پلو ترکی ابتدا، پیاز را نگینی خرد کرده، روغن را در ماهیتابه ریخته و پس از داغ شدن کامل آن کره را به آن اضافه می‌کنیم. سپس پیاز را در آن تفت داده و سپس سیر را اضافه می‌کنیم. به این نکته توجه کنید که سیر را زیاد تفت ندهید. پس از پخش شدن عطر سیر در فضا یک قاشق رب را با پیاز ها مخلوط میکنیم و کامل تفت می‌دهیم تا خامی آن از بین رود.

 عصاره مرغ( یا آب مرغ) را اضافه کرده و پس از آن نوبت به پوره گوجه می‌رسد. تمامی ادویه ها را به مواد اضافه میکنیم و تفت می‌دهیم تا عطر آن‌ها کاملا در فضا پخش شود. در نهایت نوبت به اضافه کردن بلغور می‌رسد، ۳ تا ۵ دقیقه تفت می‌دهیم. ۱٫۵ لیوان آب به مواد اضافه کرده و ۲۵ دقیقه زمان لازم داریم تا آب مواد به طور کامل خشک شود. در مرحله پایانی یک دستمال کاغذی حوله‌ای را بر روی در ماهیتابه قرار داده و اجازه می‌دهیم تا ۲۵ دقیقه با بخار خود به آرامی پخته شود. غدای شما آماده است. نوش جان.

بلغور پلو ترکیه، یکی از بهترین انواع پلوهای ترکیه

۲- رشته‌پلو ترکی، یکی از بهترین انواع پلوی ترکیه

در ترکیه دو نوع رشته وجود دارد که اغلب از رشته آرپاشهریه استفاده می‌شود که شبیه به جو است. رشته دیگر همان رشته‌ای است که استفاده از آن در ایران هم بسیار مرسوم است و در آش و پلو از آن استفاده می‌شود. برای تهیه رشته پلو ترکی :

مواد لازم

نیم پیمانه آرپا شهریه

۳ پیمانه برنج

روغن

کره

نمک

عصاره مرغ

ابتدا روغن و کره را داغ کرده و بعد از آن عصاره مرغ و نمک را به آن اضافه می‌کنیم. بعد از تفت کامل آرپاشهریه(رشته) را به آن اضافه کرده و ۳،۴ دقیقه تفت می‌دهیم تا رنگ آن تغییر کند.

برنج را به مواد اضافه کرده و ۳ تا ۴ دقیقه تفت می‌دهیم. به ازای هر پیمانه برنج ۱٫۵ لیوان آب به مواد اضافه می‌کنیم. بعد از جوشیدن آب در قابلمه را گذاشته تا آب برنج خشک شود، سپس یک دستمال کاغذی حوله‌ای را بر روی در قابلمه قرار داده و اجازه می‌دهیم تا با بخار خود پس از  ۲۵ دقیقه آماده سرو شود. می‌توانید این غذا را با ترکیب غذای ترکیه‌ای با بادمجان میل کنید.

رشته پلوی ترکیه،‌ یکی از بهترین انواع پلوهای ترکیه

۳- طرز تهیه نخود پلو ترکی در ۳۰ دقیقه

مواد لازم

۱ پیمانه نخود پخته شده

برنج ۲ پیمانه

کره

روغن

مرغ

پیاز

ادویه( نمک، فلفل)

طرز تهیه:

پیاز را نگینی خورد کرده و در روغن و کره داغ شده تفت می‌دهیم. مرغ را در روغن و پیاز سرخ کرده و بعد از آن برنج را اضافه کرده و تفت می‌دهیم. سپس نوبت به اضافه کردن نخود می‌رسد. بعد از اضافه کردن نخود به ازای هر پیمانه برنج ۱٫۵ لیوان آب به مواد اضافه می‌کنیم. بعد از جوشیدن و خشک شدن کامل آب، دستمال کاغذی حوله‌ای را بر روی قابلمه قرار می‌دهیم و در قابلمه را می‌بندیم تا نیم ساعت بعد نخود پلوی شما آماده سرو است. نوش جان

تخود پلو ترکیه، خوشمزه‌ترین غذای ترکی

۴- با طرز تهیه استانبولی ترکیه‌ای آشنا شوید

مواد لازم:

برنج ۲ پیمانه

پیاز ۱ عدد

روغن

کره

سیب زمینی ۲ عدد متوسط

گوشت تکه‌ای ۱۵۰ گرم

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

ادویه( نمک،فلفل،زردچوبه، دارچین)

طرز تهیه:

روغن و کره را در ماهیتابه حرارت داده و پس از آن پیازهای ریزشده را به آن اضافه می‌کنیم. بعد از سرخ شدن پیاز،سیب زمینی های نگینی شده را به آن اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم.سپس نوبت به اضافه کردن گوشت تکه‌ای می‌رسد.

گوشت را تا تغییر رنگ تفت داده و ادویه‌ها ر ا به آن اضافه می‌کنیم. رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کرده و تفت می‌دهیم تا رنگ رب تغییر کند. برنج را اضافه کرده . ۳،۴ دقیقه تفت می‌دهیم و در نهایت آب‌جوش را به آن اضافه کرده و پس از جوشیدن آب، در قابلمه را گذاشته و بعد از ۴۰ دقیقه غذای شما آماده میل کردن است. پلو استانبولی از محبوب ترین غذاهای ترکیه است. در اکثر رستوران های محبوب ترکیه مانند رستوران ایرانی شهرزاد استانبول، استانبولی انتخاب اول مشتریان است.

طرز تهیه استانبولی ترکیه ای با گوشت

۵- ازمیر پلو، بهترین انتخاب برای گیاهخواران

مواد لازم

۲ پیمانه برنج

پیاز

روغن

کره

۵۰گرم پسته

۵۰گرم مغز گردو خرد شده

۵۰گرم کشمش پلویی

۵۰گرم قیسی خرد شده

نصف پیمانه شوید خرد شده

نصف پیمانه جعفری خرد شده

ادویه( دارچین و نمک)

طرز تهیه:

پیاز خردشده را به روغن اضافه کرده، تفت داده تا پیاز سرخ شود. سپس برنج را اضافه کرده و ۳ تا ۴ دقیقه تفت می‌دهیم. آب و نمک را به آن اضافه کرده تا نیم ساعت بعد برنج پخته شود.

در ماهیتابه کره را آب کرده و مغزها که شامل: پسته، گردو کشمش و قیسی بود را اضافه کرده با دارچین هم زده و کامل تفت می‌دهیم. حرارت را بسیار کم کرده شوید و جعفری را به مواد اضافه و هم می‌زنیم.

بعد از دم کشیدن برنج مواد تفت داده شده را به برنج اضافه کرده و نوش جان کنید.

لذت تجربه بی‌نظیر طعم غذاهای ترکی را از دست ندهید

همانطور که در این مقاله خواندید پخت پلوهای ترکی بسیار راحت، آسان و کم هزینه است. انواع مختلف پلوهای ترکی را می‌توانید با هرگونه موادی که در منزل در اختیار دارید انجام دهید.

پیشنهاد می‌کنیم در سفر به ترکیه و بازدید از سواحل ترکیه و بهترین مراکز خرید مارماریس،رستوران‌های اصیل ترکی را امتحان کنید و از تجربه طعم های لذیذ غذاهای ترکی لذت ببرید. اگر شما هم تجربه امتحان کردن یا پخت غذاهای ترکی را دارید با در میان بگذارید.

دسته‌بندی نشده

نظرات کاربران