دانستنی‌های مفید درباره موزه پرا استانبول

3120 بازدید
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
معرفی کامل موزه پرا استانبول

بزرگ‌ترین هدف گردشگری آشنایی با گوشه‌ای از فرهنگ و تمدن سرزمین‌های مختلف است. در هر گوشه از دنیا، کشورهایی هستند که ریشه در تاریخ و قدمتی طولانی دارند. یکی از کشورهای تاریخی جهان، ترکیه بوده که این روزها به یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری تبدیل شده است. محبوب‌ترین شهر ترکیه نیز استانبول است که به دلیل داشتن جاذبه‌های توریستی و دیدنی متعدد و متنوع میزبان گردشگران بسیاری از سراسر جهان است.

در طول سفر اگر به تاریخ و فرهنگ شهرها علاقه داشته باشید به سرعت می‌توانید با رفتن به موزه‌ها اطلاعات جالبی درباره مردم و پیشینه آن شهر به دست آورید. موزه پرا استانبول یکی از جاهای دیدنی این شهر دوست‌داشتنی است که در ادامه این مطلب می‌خواهیم اطلاعات مفیدی درباره آن در اختیارتان قرار دهیم.

تاریخچه موزه پرا در شهر استانبول

در شهر استانبول موزه‌های متعددی وجود دارند که به شهرت جهانی دست پیدا کرده‌اند. حتما نام کاخ توپکاپی، موزه باستان شناسی، مسجد ایاصوفیه و کاخ دولما باغچه استانبول را شنیده‌اید. موزه پرا هم مانند این موزه‌هایی که نام بردیم یکی از معروف نمایشگاه‌ها آثار تاریخی و هنری ترکیه است. موزه پرا در سال ۲۰۰۵ در منطقه بی اغلو، یکی از بهترین محله‌های استانبول، افتتاح شد.

ساختمان این موزه در گذشته هتل بوده است و در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ توسط معمار سینان بازسازی و مرمت شد. این ساختمان بعد از تعمیرات به‌عنوان موزه اپرا استانبول مورد بهره‌برداری قرار گرفت. امروزه نفیس‌ترین تابلوهای نقاشی که متعلق به نقاشان برجسته ترک و سایز کشورهای در این موزه نگهداری می‌شوند.

تاریخچه موزه پرا در استانبول ترکیه

هدف از تاسیس موزه پرا چیست؟

موزه‌ها یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی هستند که به وسیله آ‌ن‌ها می‌توان با همه ملت‌های مختلف ارتباط برقرار کرد و یک فضای مناسب برای گفتمان درباره فرهنگ و گذشته جهان و کشورهای مختلف به وجود آورد. هدف از تاسیس موزه پرا هم ایجاد یک فضای فرهنگی و نمایش تاریخ و تمدنی است که در دل آثار هنرمندان پنهان شده است. در موزه پرا با نمایش نگارگری‌های دوره عثمانی، هنر شرقی، کاشی و سرامیک‌های چینی یک موقعیت ایده‌آل برای معرفی سرزمین‌های شرقی کره زمین به وجود آوره است.

اگر در سفر به استانبول قصد یک زمان‌بندی صحیح و استفاده بهینه از سفر خود را دارید پیشنهاد می‌کنیم بعد از مطالعه این مطلب، راهنمای سفر به استانبول را هم مطالعه کنید تا با آگاهی کامل برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید.

معرفی بخش‌های دائمی موزه پرا، در موزه پرا چه می‌بینیم؟

همان‌طور که گفتیم موزه پرا یکی از بهترین موزه‌های استانبول به شمار می‌رود و در آن به حفظ و نگهداری آثار نقاشان معروف می‌پردازند. در این موزه نمایشگاه‌های موقت، رویدادهای سعمی و بصری، کارگاه‌های علمی و دوره‌های آموزشی متعددی برگزار می‌شود. اما یک بخش دائمی نیز دارد که در آن مجموعه‌های مختلفی وجود دارد. محبوب‌ترین بخش‌های موزه پرا را در ادامه این قسمت معرفی می‌کنیم.

آشنایی با بخش های دائمی موزه پرا در استانبول

۱- مجموعه شرق شناسی؛ تماشای تابلوهای نقاشی متعلق به معروف‌ترین نقاشان ترک و اروپایی

مجموعه شرق شناسی موزه پرا مربوط به برجسته‌ترین آثار نقاشی بوده که به دوران عثمانی و جغرافیای ترکیه پرداخته شده است. در این مجموعه آثار برجسته هنرمندان ترک و اروپایی را می‌توانید مشاهده کنید.

۲- مجموعه پرتره‌های امپراتور، سفر در زمان با تصویر امپراتوری‌های بزرگ جهان

در تاریخ دنیای هنر شاهد علاقه هنرمندان غربی و اروپایی به سرزمین‌های شرقی بوده‌ایم. تمدن شرق همیشه تاثیر بسیاری در آثار نقاشان اروپایی داشته است. نقاش‌های اروپایی از طریق تنگه بسفر با هنرمندان ترک در ارتباط بوده‌اند و مجموعه پرتره‌های امپراتور متعلق به نقاشی‌های قرن ۱۸ تا کنون است.

۳- مجموعه جهان‌های موازی، آشنایی با حامیان هنر نقاشی

در مجموعه جهان‌های موازی می‌توانید پرتره‌هایی متعلق به حامیان هنر در قرن‌های ۱۷ تا ۱۹ میلادی را مشاهده کنید. این نقاشی‌ها نتیجه روایت سفیرانی است که از کشورهای دیگر به دولت عثمانی فرستاده می‌شدند. با مشاهده این تابلو‌ها با ساختار فرهنگی، زندگی اجتماعی و حتی روابط دیپلماتیک عثمانی‌ها آشنا خواهید شد.

۴- مجموعه استانبول، نگاهی به پایتخت بزرگ عثمانی‌ها در گذشته‌های دور

استانبول قلب سلطنت عثمانی و کشور ترکیه امروزی است. اهمیت بسیاری که استانبول در موقعیت اقتصادی و تجاری ترکیه دارد، نشان‌گر جایگاه این شهر در ترکیه است. استانبول که در گذشته پایتخت عثمانی‌ها بود مورد توجه هنرمندان و نقاشان بسیاری هم قرار گرفت. در مجموعه استانبول می‌توانید تابلوهای بسیاری را در زمینه زندگی روزمره مردم و جاهای دیدنی استانبول از گذشته دور را تماشا کنید.

دسترسی و ساعت بازدید از موزه پرا استانبول

بازدید از موزه پرا استانبول همه روزه به جز روزهای دوشنبه امکان‌پذیر است. ساعت بازدید هم در روزهای سه شنبه تا شنبه از ۱۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر و روزهای یکشنبه از ۱۲ ظهر تا ۶ بعد از ظهر است. برای ورود به موزه باید بلیط تهیه کنید که مبلغ آن را در هنگام ورود باید محاسبه و پرداخت کنید.

آدرس موزه: استانبول، خیابان مشروطیت، منطقه بی اغلو، نزدیک به میدان تقسیم.

ساعات بازدید و دسترسی به موزه پرا استانبول

در این مقاله از ترک مگ تلاش کردیم که اطلاعات مفیدی درباره یکی از موزه‌های جذاب استانبول به نا پرا در اختیارتان قرار دهیم. شما در مجله ترک مگ می‌توانید با جاهای دیدنی استانبول بیشتر آشنا شوید و برای یک سفر به‌یادماندنی برنامه ریزی کنید. در صورت امکان هر گونه نظر یا تجربه‌ای درباره موزه پرا و سایر مکان‌های تاریخی شهر استانبول داشتید در پایان همین مقاله با ما و خوانندگان ترک مگ به اشتراک بگذارید.

مکان های دیدنی استانبول

نظرات کاربران