راهنمای انتخاب بهترین مسیر زمینی به استانبول برای سفری به‌یاد ماندنی

5733 بازدید
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
بهترین مسیر زمینی سفر به استانبول

ترکیه به دلیل فاصله نزدیک، عدم نیاز به ویزا، بازارهای متنوع و فرهنگ غنی برای ایرانی‌ها یکی از جذاب‌ترین کشورها برای سفر خارجی است. این کشور جاذبه‌های دیدنی و مکان‌های تفریحی بسیار زیادی دارد.

بین همه شهرهای ترکیه، استانبول محبوبیت بیشتری دارد و گردشگران زیادی از ایران به این شهر سفر می‌کنند. برای سفر به استانبول راه‌های متعددی وجود دارد. سفر با هواپیما یا وسایل نقلیه زمینی مانند قطار و اتوبوس هر کدام مزایا و معایب مختص به خودشان را دارند. شما ترجیح می‌دهید با کدام وسیله نقلیه به ترکیه سفر کنید؟ سفر با خودروی شخصی یکی از جذاب‌ترین راه‌های سفر به ترکیه است. در این مقاله بهترین مسیر زمینی برای سفر به استانبول را معرفی می‌کنیم.

با چه وسیله‌ای می‌توانیم از راه زمینی به ترکیه سفر کنیم؟

انتخاب مسیر سفر به نوع مسافرت، بودجه و سلیقه افراد بستگی دارد. سفر با هواپیما به دلیل سرعت بالایی که دارد انتخاب بیشتر گردشگران است. افرادی که می‌خواهند سفر متنوعی را تجربه کنند مسیر دریایی را انتخاب می‌کنند. سفر با قطار آرامش و اطمینان بیشتری دارد. برای مثال اگر قصد سفر به ترکیه با قطار را دارید قطار تهران آنکارا بهترین وسیله و مسیر زمینی برای سفر است. سفر با اتوبوس از نظر اقتصادی به صرفه است و سفر با خودروی شخصی برای کسب تجربه‌های ناب سفر و آشنایی با مردم و فرهنگ‌ شهرهای مختلف انتخاب بی نظیری است.

همه این راه‌هایی که نام بردیم برای سفر به ترکیه امکان‌پذیر است. در ادامه به بررسی سفر به استانبول از طریق مسیر زمینی می‌پردازیم. اگر قصد سفر با اتوبوس یا خودروی شخصی را دارید باید مرزها را به خوبی بشناسید.

هزینه سفر زمینی به ترکیه و استانبول چقدر است؟

علاوه‌بر هزینه‌های خورد و خوراک، اقامت و مخارج از پیش تعیین نشده، هزینه بنزین و عوارض بین جاده‌ای در ترکیه مسئله مهمی است. هزینه بنزین در ترکیه از ایران گران‌تر است و باید مصرف بنزین را به دقت مدیریت کنید. بهتر از قبل از شروع سفر زمینی به استانبول هزینه‌ها را به دقت برآورد کنید. هر لیتر بنزین در کشور ترکیه در حدود ۵ لیر می باشد که به پول کشور ما چیزی بین ۱۰ تا ۱۴ هزار تومان می شود. با توجه به اهمیت این محور ارتباطی و مسافرانی هم که دارد، امکانات خدماتی و رفاهی جاده نیز به خوبی تامین شده اند تا سفر افراد در این جاده با آسودگی همراه باشد. در زمان ورود به استانبول برای کم شدن هزینه‌ها بد نیست که گاهی اوقات از وسایل نقلیه عمومی مانند مترو استفاده کنید. نقشه مترو استانبول در این مواقع می‌تواند کمک کننده باشد تا هزینه‌ سفر شما کمتر شود.

نزدیک‌ترین راه زمینی سفر به استانبول، فاصله زمینی تهران تا استانبول چند ساعت است؟

فاصله تهران تا استانبول نزدیک به ۲۰۰۰ کیلومتر است. اما جاذبه‌های دیدنی در مسیر تهران-استانبول باعث می‌شود سفر خسته‌کننده‌ای نداشته باشید.

ممکن است از شهرهای مختلف ایران قصد سفر به استانبول را داشته باشید اما ما مبدا را تهران قرار می‌دهیم تا همه عزیزان بتوانند فاصله مکانی و زمانی را به درستی محاسبه کنند. از همین حالا به یاد داشته باشید به محض رسیدن به استانبول حتما معروف ترین دسرهای ترکیه را نوش جان کنید.

فاصلهنام شهر
۶۳۰ کیلومترتهران تا تبریز
۱۶۵ کیلومترتبریز تا خوی
۶۵ کیلومترخوی تا مرز رازی
۵۵ کیلومترارومیه تا مرز سرو
۲۹۰ کیلومترتبریز تا مرز بازرگان
۹۲۰ کیلومترتهران تا مرز بازرگان

فاصله مرز بازرگان تا استانبول چقدر است؟مرز بازرگان، بهترین انتخاب برای سفر به ترکیه

مرز بازرگان در فاصله ۲۹۰ کیلومتری از شهر تبریز قرار دارد و یکی از بهترین مسیرها برای سفر زمینی به ترکیه است. این مرز به‌عنوان آخرین نقطه مرزی بین ایران و ترکیه شناخته می‌‌شود که در آن به انجام امور تشریفاتی و اداری برای ورود به ترکیه می‌پردازند. البته با توجه به اینکه سفر به ترکیه به ویزا نیاز ندارد کارهای اداری وقت‌گیر نیست. راهی که از مرز بازرگان تا استانبول طی می‌کنید نزدیک به ۱۵۴۰ کیلومتر است.

سفرزمینی به ترکیه، فاصله مرز بازرگان تا استانبول را بدانیم

یکی از مزایا استفاده از مرز بازرگان برای سفر زمینی به استانبول این است که در شهرهای مرزی آستارا و جلفا امکان انجام امور تشریفاتی و اداری امکانات لازم برای شما محیا شده است. خوشبختانه انجام این امور تشریفاتی نه هزینه زیادی دارد و نه خیلی خیلی زمان بر اند، و وجود چننی دلایلی در کنار عدم نیاز به ویزا برای سفر به ترکیه، از جمله دلایل محبوبیت این کشور آسیایی-اروپایی در بین مردم کشور ما بوده است.

مرز رازی، سریع‌ترین راه ورود به ترکیه

مرز رازی در نزدیکی شهرستان خوی قرار دارد و روزانه افراد زیادی، آن را برای سفر به ترکیه انتخاب می‌کنند. فاصله مرز رازی با نزدیک‌ترین شهری ترکیه در حدود ۱۰۰ کیلومتر است. در صورت تمایل می‌توانید خودروی خود را در پارکینگ ارتش خوی پارک کنید و با ون‌های مسافربری وارد ترکیه شوید. بعد از ورود به ترکیه هم با اجاره خودرو به سمت استانبول سفرتان را ادامه دهید. فاصله مرز رازی تا استانبول ۱۸۲۷ کیلومتر است که در این مسیر از آنکارا هم عبور می‌کنید.

مرز سرو، پرترددترین مرز به سمت ترکیه

بعد از مرز بازرگان، مرز سرو، که در ۵۵ کیلومتری ارومیه قرار دارد، پذیرای مسافران زیادی است. این مرز به‌صورت ۲۴ ساعته باز است. اگر در جنوب ایران زندگی می‌کنید این مرز انتخاب مناسبی برای سفر زمینی به استانبول است. با عبور از مرز سرو و قبل از اینکه به شهر وان برسید از شهر یوکسک اوا عبور می‌کنید. مرز سرو تا استانبول نزدیک به ۱۹۴۰ کیلومتر فاصله دارد و در زمستان‌ها مسیری برفی و سرد است.

آگاهی از فاصله‌های بین مرزی برای انتخاب بهترین راه زمینی سفر به استانبول ترکیه

تهران و استانبول در فاصله ۲۰۰۰ کیلومتری از یکدیگر قرار دارند و مدت زمان سفری بین این دو شهر کمی طولانی است، اما وجود جاذبه های سفری در این بین زمینه ساز خاطراتی بیاد ماندنی برای شما خواهند بود. در ادامه نیز فاصله دقیق شهرهای بین مرزی تهران تا استانبول را برای شما آورده ایم:

  • تهران تا تبریز : ۶۳۰ کیلومتر
  • تبریز تا خوی : ۱۶۵ کیلومتر
  • خوی تا مرز رازی: ۶۵ کیلومتر
  • ارومیه تا مرز سرو : ۵۵ کیلومتر
  • تبریز تا مرز بازرگان : ۲۹۰ کیلومتر
  • تهران تا مرز بازرگان : ۹۲۰ کیلومتر

اگر در ایام شلوغ سال برای سفرزمینی اقدام نکرده باشید، انجام اموری اداری تان در مرز زمان زیادی از شما نمی گیرد. در ایام خلوت و معمولی سال صرف زمانی یک ساعته برای عبور از مرز برای شما کافی است.

سفر به ترکیه از مرز بازرگان، فاصله دوبایزید تا استانبول چقدر است؟

دوبایزید کجاست؟ اولین توقف در سفر زمینی به استانبول

از زمانی که به خاک ترکیه وارد می شوید، اولین شهری که در مسیر شما قرار دارد دوبایزید است که در فاصله ۴۵ کیلومتری مرز ترکیه قرار دارد. دوبایزید شهر کوچکی است و جاذبه های سفری خاصی هم ندارد، ترجیحا پیشنهاد می کنیم برای اقامت در آن هم برنامه ریزی نکنید و مسیر حرکت زمینی خود به استانبول را ادامه دهید.

فاصله دوبایزید تا استانبول در حدود ۱۵۰۰ کیلومتر راه است. البته این مسیر ۱۵۰۰ کیلومتری را می توانید از ۳ مسیر مختلف ادامه دهید:

  1. مسیر شهر وان در بخش های جنوبی که دارای راهی کوهستانی است و تا دوبایزید ۲۶۰ کیلومتر فاصله دارد.
  2. مسیر شهر آغری در بخش های غربی که دارای فاصله ای ۸۰ کیلومتری است.
  3. مسیر شهر ایدیر که در فاصله ۵۵ کیلومتری شماست.

فاصله تمام شهرهای پیش روی شما در سفر زمینی به استانبول نیز به ترتیب به شرح زیر اند:

  • مرز بازرگان تا شهر آغری ۱۲۷ کیلومتر
  • مرز بازرگان تا شهر دوبایزید ۴۰ کیلومتر
  • مرز بازرگان تا شهر ایغدیر ۹۰ کیلومتر
  • شهر آغری تا شهر ارزروم ۱۸۵ کیلومتر
  • شهر ارزروم تا بندر ترابزون ۳۰۰ کیلومتر
  • مرز رازی تا روستای سارای ۲۳ کیلومتر
  • تا شهر اوزالپ ۴۰ کیلومتر
  • تا شهر وان ترکیه ۹۰ کیلومتر

برای رسیدن به استانبول مسیر دور و درازی را طی کرده‌اید و باید به فکر از بین بردن خستگی راه باشید. پیشنهاد می‌کنیم با رفتن به بهترین رستوران ایرانی در استانبول و سفارش یک غذای ایرانی خستگی ساعت‌ها رانندگی را به دست فراموشی بسپارید.

مدارک مورد نیاز برای سفر به ترکیه با خودروی شخصی

اگر وسیله انتخابی شما برای سفر به ترکیه خودروی شخصی است باید مدارک مورد نیاز برای رانندگی در آن کشور را هم تهیه کنید. مدارک مورد نیاز برای سفر زمینی به ترکیه با خودروی شخصی به شرح زیر است:

گواهینامه بین‌المللی، مهم‌ترین مدرک مورد نیاز

برای رانندگی در یک کشور دیگر علاوه‌بر گواهینامه رانندگی ایرانی، به گواهینامه بین المللی هم نیاز دارید. اعتبار این گواهینامه یک سال است.

پلاک بین المللی را فراموش نکنید

شاید پلاک ترانزیت به گوش شما آشنا باشد. خودروهایی که به کشورهای دیگر می‌روند باید پلاک بین‌ المللی یا همان ترانزیت داشته باشند. این پلاک متعلق به خودرو است و در هنگام خرید و فروش باید تحویل داده شود.

برچسب CD  و IR، وسیله‌ای برای شناسایی خودرو

استفاده از این دو برچسب بیشتر به منظور شناسایی خودروی شما در یک کشور دیگر است. استفاده از آن‌ها اجباری نیست و می‌توانید تهیه نکنید.

کاپوتاژ و مجوز خروج از کشور را حتما بگیرید

برای اینکه بتوانید خودروی خود را از مرز خارج کنید باید برای اخذ مجوز مورد نیاز این کار، اقدام کنید.

وضعیت جاده های ترکیه، خطرات سفرزمینی به استانبول

همیشه رانندگی در جاده های ناشناخته احتیاط بیشتری می طلبد و سفر در جاده های ترکیه هم می تواند ناشناخته ترین جاده ای باشد که قصد سفر در آن را دارید. در جاده های زمینی استانبول و به خصوص جاده هایی که در مسیرهای شرقی قرار دارند دست انداز های بسیار زیاد و نسبتا خطرناکی وجود دارد و چون با جاده آشنایی ندارید، ناگهان یک دست انداز در مسیرراه شما سبز می شود و حادثه آفرین است.

سفر به ترکیه با خودروی شخصی و فاصله مرز بازرگان تا ازمیر ترکیه

در مسیر زمینی سفر به استانبول پل های نسبتا زیادی وجود دارد که به علت رفت و آمد زیاد، دارای ترافیک نسبتا بالایی هم هستند. این پل های معلق محل های اتصال بخش های اروپایی و آسیایی ترکیه هستند و به همین دلیل گاها دارای ترافیک های زیاد هستند.

خوشبختانه در مسیرزمینی سفر به استانبول پمپ بنزین به تعداد وجود دارد اما قیمت بنزین در کشور ترکیه بسیار گران تر از کشور خودمان است. پس باید برای سفرزمینی حتما به مدیریت دقیق هزینه هایتان بپردازید.

راهنمای سفرزمینی به استانبول ترکیه، فاصله بازرگان تا استانبول

در این مقاله از ترک مگ درباره بهترین مسیر سفر زمینی برای سفر به استانبول صحبت کردیم. از فاصله مرز بازرگان تا استانبول، فاصله دوبایزید تا استانبول، خطرات سفر زمینی به ترکیه و هزینه سفر زمینی به ترکیه گفتیم. شما چه موارد مهم‌ دیگری را می‌توانید درباره موضوع این مقاله عنوان کنید؟ لطفا نظرات خود را در انتهای این صفحه با ما و خوانندگان ترک مگ به اشتراک بگذارید.

راهنمای سفر به استانبول

نظرات کاربران