اختلاف ساعت میان ایران و شهرهای ترکیه

7085 بازدید
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
اختلاف ساعت میان ترکیه و ایران

ترکیه یکی از زیباترین و توریستی‌ترین کشورهایی است که در مرز میان اروپا و آسیا قرار گرفته است. جاذبه‌های تاریخی و طبیعی ترکیه باعث شده است که سالیانه عده زیادی از ایران به آن مهاجرت یا سفر کنند. در هنگام سفر، اختلاف زمانی کشور مبدا و مقصد ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای مسافرین یا مهاجرین شود. با توجه به همسایگی ترکیه با ایران، این دو کشور اختلاف زمانی زیادی ندارند اما در مواقع مختلف سال ممکن است میزان اختلاف زمانی آن‌ها متفاوت باشد. در ادامه مقاله، همراه ترک مگ باشید تا با اختلاف زمانی ایران و شهرهای مختلف ترکیه آشنا شوید.

اختلاف ساعت میان ایران و ترکیه چقدر است؟

با توجه به همسایه بودن ایران با ترکیه میزان اختلاف ساعت آن‌ها با یکدیگر زیاد نیست اما ممکن است در فصول مختلف سال تغییر داشته باشد. بیشترین اختلاف ساعت ایران و ترکیه ۲٫۵ ساعت است که از روز ۱ تا ۸ فروردین به چنین عددی می‌رسد. این موضوع به این دلیل اتفاق می‌افتد که روز اول فروردین ساعت ایران ۱ ساعت به جلو کشیده می‌شود و تا روز ۸ فروردین که ساعت ترکیه ۱ ساعت به جلو کشیده می‌شود در بیشترین حالت ممکن خواهد بود. پس از ۸ فروردین تا اول، اختلاف ساعت ایران و ترکیه به میزان ۱٫۵ ساعت می‌رسد که این عدد پس از عقب کشیده شدن ساعت‌ها روز ۱ مهر در ایران به کم‌ترین مقدار خود می‌رسد.

از تاریخ ۱ مهر تا ۳ آبان اختلاف زمانی ایران و ترکیه همان نیم ساعت باقی می‌ماند و پس از آن تا اول فروردین، ایران و ترکیه با یکدیگر ۱٫۵ ساعت اختلاف خواهند داشت. موضوع اختلاف زمانی برای کسانی که عازم سفر هستند بسیار اهمیت دارد زیرا پذیرش هتل‌ها از ساعت ۲ بعد از ظهر آغاز می‌شود. نکته مهم دیگری که وجود دارد بازدید از اماکن گردشگری و زمان سرو غذا در هتل‌ها است که از پیش تعیین شده است. اگر قصد دارید که خوشمزه‌ترین صبحانه‌های ترکیه را در روز اول سفر خود از دست ندهید به اختلاف زمانی ترکیه و ایران پیش از آغاز سفر توجه کنید. اختلاف ساعت ایران با استانبول و دیگر شهرهای ترکیه برابر است و تفاوتی میان اختلاف ساعت پایخت کشور با دیگر شهرها وجود ندارد.

اختلاف ساعت در ترکیه چه تاثیری در سفر دارد

اختلاف ساعت بین ایران و شهرهای ترکیه چه تاثیری بر سلامت بدن در سفر دارد؟

اختلاف ساعت بین شهر مبدا و مقصد معمولا باعث بی‌خوابی و خستگی شدید می‌شود. به تغییرات فیزیکی که در طی سفرهای خارجی با توجه به اختلاف ساعت برای مسافر پیش می‌آید جت لگ می‌گویند. البته جت لگ اغلب برای سفر به مقصدهایی که ۳ الی ۴ ساعت اختلاف ساعت با مبدا دارند صورت می‌گیرد. در پرواز ایران استانبول حداکثر اختلاف ساعت ۲ ساعت و نیم است بنابراین هماهنگ کردن بدن با ساعت جدید کار سختی نیست.

ممکن است در ساعت خواب کمی دچار مشکل شویم و کمی احساس کوفتگی داشته باشیم. اغلب تجار برای بررسی و خرید لوازم آرایشی، پوشاک و بورس لوازم خانگی در استانبول به این کشور سفر می‌کنند و پس از یکی دو روز به شهر خود باز می‌گردند. این افراد به دلیل تایم کمی که در ترکیه هستند ممکن است ساعت‌ها را اشتباه و طبق عادت به ساعت ایران محاسبه کنند. از مشکلات اصلی تغییر ساعت از دست دادن تایم پرواز و عقب ماندن کارها است.

تغییر ساعت ایران را در سفر به ترکیه فراموش نکنید

تا چند سال قبل کشور ترکیه نیز مانند ایران ساعت‌ها را به یک ساعت عقب یا جلو تغییر می‌داد. اما چند سالی است ساعت کشور ترکیه بدون تغییر باقی مانده و درگیر نوسانات زمانی نمی‌شود. در ایران در اول پاییز و اولین روز از بهار ساعت‌ها یک ساعت به جلو یا عقب کشیده می‌شوند . معمولاً مسافرانی که در این زمان در کشور ترکیه حضور دارند تغییر ساعت را فراموش کرده و دیرتر یا زودتر به فرودگاه مقصد دوم در ایران می‌رسند.

به این نکته توجه داشته باشید که پس از رسیدن به شهر مقصد حتماً ساعت خود را با ساعت محلی آن‌جا هماهنگ کنید. بلافاصله پس از آن که سوار هواپیما شدید نیز ساعت را به ساعت محلی ایران باز گردانید تا در صورت داشتن پرواز دوم در ایران، پرواز خود را از دست ندهید.

تغییر ساعت در ایران و ترکیه

هنگام بازدید از موزه و مکان‌های تفریحی اختلاف ساعت را فراموش نکنید

مسافران خصوصا افراد سالمند در سفر به کشور جدید به سختی تنظیمات ساعت مچی خود را تغییر می‌دهند. برنامه‌ریزی با ساعت قدیمی مبدا باعث می‌شود تا بیشتر بازدیدهای تفریحی را از دست بدهید. برای مثال بازدید از مسجد احمد سلطان استانبول روزهای پاییز و زمستان تا ساعت ۱۶ و در فصول بهار و تابستان تا ساعت ۱۸ فرصت ورود به مجموعه را به گردشگران می‌دهد. اگر یک ساعت دیرتر به این محل برسید امکان بازدید را از دست می‌دهید.

ساعت بازدید از مسجد احمد سلطان

آیا در سفر به ترکیه با اختلاف ساعت مشکل داشته‌اید؟

آیا تا به حال به ترکیه سفر کرده‌اید؟ با اختلاف ساعت بین ایران و ترکیه مشکل خاصی داشته‌اید؟ اگر تجربه سفر به ترکیه را داشته‌اید در قسمت نظرات تجربیات خود را از اختلاف ساعت بین دو کشور و مشکلات پیرامون آن با ما در میان بگذارید. منتظر شنیدن نظرات و تجربیات شما هستیم.

راهنمای سفر به استانبول

نظرات کاربران