مساجد زیبای ترکیه – معرفی مسجدهای استانبول به همراه آدرس

4354 بازدید
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
مساجد زیبای ترکیه - معرفی مسجدهای استانبول به همراه آدرس

همه می دانند که ترکیه در حال تبدیل شدن به یک قطب گردشگری نه در آسیا بلکه در تمام جهان است. این کشور سالانه حدود ۴۰ میلیون گردشگر را از کشورهای سراسر جهان می پذیرد و با این عدد در رتبه ششم از پرگردشگرترین کشورهای جهان قرار دارد. نکته جالب در مورد کشور ترکیه این است صنعت گردشگری ترکیه تنها در یک یا دو شهر متمرکز نیست، بلکه اغلب شهرهای آن پر از گردشگرانی هستند که برای لذت بردن از جاذبه های تفریحی و مکان های دیدنی ترکیه به این شهرها می روند.

مسجدهای ترکیه بیشتر از همه در کدام شهرها قرار دارند؟

یکی از زبانزدترین جاذبه های گردشگری کشور ترکیه مسجدهای آن هستند. مسجدهای با شکوهی که در این شهر وجود دارد می تواند به راحتی تعریف شما را از مسجد زیبا تغییر دهد. مساجد ترکیه به قدری مشهورند که در کشورهای مختلف شناخته شده اند. نوع معماری خاص و بی نظیر این مساجد و عظمت و شکوهی که در آن ها قابل مشاهده است، به واقع تحسین پذیر است. در این مقاله قصد داریم بهترین و مشهورترین مساجد ترکیه را معرفی کنیم. مسجدهایی که در سفر به ترکیه نباید آن ها را از دست بدهید.

مسجدهای ترکیه بیشتر از همه در کدام شهرها قرار دارند؟

مساجد زیبای استانبول + آدرس

مسجدهای مشهور و زیبای ترکیه عموما در زمان های گذشته ساخته شده اند. این مساجد در شهر استانبول قرار دارند و علت آن نیز این است که بیشتر عظمت و شکوه ترکیه قدیم در پایتخت پیشین آن یعنی استانبول بوده است. در واقع پایتخت کنونی ترکیه، آنکارا قدمت چندانی ندارد و شهری چدید محسوب می شود.

  1. مسجد ایاصوفیه – استانبول، میدان ایاصوفیه، محله سلطان احمد
  2. مسجد سلطان احمد (مسجد آبی) – استانبول، فاتح ۳۴۱۲۲، میدان شماره ۷
  3. مسجد سلیمانیه (مسجد سلطان سلیمان) – استانبول، تحتاکلا فاتح ۳۴۱۱۶، خیابان پروفسور دکتر سیداک سامی انار
  4. مسجد اورتاکوی – استانبول، بسیکتاس ۳۴۳۴۷، مسیدیه
  5. مسجد رستم پاشا – استانبول، منطقه امینونو، هسیرسیلار کرسیسی
  6. مسجد جدید (مسجد ینی جامی) – استانبول، فاتح ۳۴۱۱۶، امینونو، محله رستم پاشا
  7. مسجد بایزید ۲ – استانبول، فاتیح ۳۴۱۲۶، خیابان اردو، محله بایزید
  8. مسجد ایاصوفیه کوچک – استانبول، فاتیح ۳۴۱۲۲، محله ایاصوفیه کوچک
  9. مسجد نورو سمانیه – استانبول، فاتیح ۳۴۱۲۰، خیابان وزیرخان، محله ملا فناری
  10. مسجد لاللی – استانبول، فاتح ۳۴۱۳۴، خیابان اردو، محله کمال پاشا
  11. مسجد سلطان مهرماه – استانبول، فاتح ۳۴۰۹۱، محله کاراگمرک
  12. مسجد سلطان ایوب – استانبول، ایوب ۳۴۰۵۰، میدان سلطان ایوب، بولوار سلطان ایوب، اسلامبی
  13. مسجد عرب – استانبول، بیوگلو ۳۴۴۲۰، مسجد آراپ
  14. مسجد فاتح – استانبول، منطقه فاتح، خیابان حتات نفیظ، علی کوشک
  15. مسجد دولماباغچه – استانبول، منطقه بیوگلو، محله عمر آونی
مساجد زیبای استانبول + آدرس

مساجد زیبای استانبول

  1. ایاصوفیه: این مسجد در گذشته و در ابتدای به وجود آمدنش یک کلیسای بزرگ بوده است. این کلیسا در ایام حکومت سلاطین عثمانی به مسجد بزرگ تبدیل شده است. امروزه گنبد بزرگ این مسجد یکی از نمادهای شهر استانبول است. این مسجد نه تنها به عنوان مشهورترین مسجد استانبول شناخته می شود بلکه به دلیل معماری شگفت انگیز به عنوان یکی از زیباترین مساجد جهان نیز شناخته می شود.
  2. سلطان احمد: این مسجد به دلیل بهره گیری از تزئینات آبی رنگ بسیاری که در نمای بیرونی و داخلی آن استفاده شده به عنوان مسجد آبی نیز شناخته می شود. این مسجد برخلاف بیشتر مسجد های ترکیه و جهان از مناره های بیشتری برخوردار است. ۶ مناره بلند این مسجد را منحصر به فرد کرده است. این مسجد که در دوران سلطان احمد عثمانی ساخته شده آخرین مسجدی است که در زمان حکومت عثمانی ها بنا شده است.
  3. سلیمانیه: دیگر مسجد زیبا و شگفت انگیز استانبول و ترکیه مسجد سلیمانیه است که با نام مسجد سلطان سلیمان نیز شناخته می شود. این مسجد در قرن شانزدهم ساخته شده و زمان آن به دوران پادشاهی سلطان سلیمان مربوط نیست و نام آن تنها به عنوان سلطان سلیمان انتخاب شده که این پادشاه عثمانی مهمترین و بزرگترین پادشاه تاریخ عثمانیان بوده است. معماری این مسجد به واقع تحسین برانگیز است. مقبره سلطان سلیمان و همسر او خرم سلطان نیز در همین مسجد واقع شده است.
  4. اورکوتای: این مسجد به بزرگی مسجدهای قبلی نیست، اما از مهمترین و محبوب ترین جاذبه های گردشگری ترکیه و استانبول است. برخی تصور می کنند چون این مسجد کوچک تر از مسجدهای دیگر استانبول است بازدید از آن ارزش چندانی ندارد، در صورتی که به واقع در اشتباه هستند. این مسجد که نزدیکی پل و تنکه بسفر قرار دارد یکی از زیباترین مسجدهای ترکیه محسوب می شود.
  5. ینی جامی: این مسجد که با نام مسجد جدید هم مشهور هست به دستور سلطان صفیه همسر سلطان مراد سوم ساخته شده است. مسجد جدید در واقع چندان هم جدید نیست. ساخت این مسجد درسال ۱۵۹۷ آغاز شد و به دلایل مختلف نیمه کاره ماند و سرانجام در سال ۱۶۶۳ تکمیل شد.
  6. رستم پاشا: این مسجد با سرامیک کاری ایزنیک شناخته شده است. سرامیک کاری ایزنیک نوعی خاص از معماری و تزئینات عثمانی را به نمایش می گذرد. رستم پاشا یکی از سیاست مداران وزیران دولت سلطان سلیمان است.
  7. بایزید ۲: این مسجد یکی از مهمترین و قدیمی ترین مساجد شهر استانبول است. این مسجد در زمان سلطان بایزید دوم عثمانی و به دستور او در عرض ۵ سال ساخته شد. در ساخت این مسجد از مواد اولیه ای همچون گرانیت و مرمر استفاده شده است.
  8. ایاصوفیه کوچک: این مسجد در نزدیکی مسجد آبی قرار دارد. این مسجد به دلیل بهره گیری از گنبدی شبیه به مسجد ایاصوفیه به عنوان مسجد ایاصوفیه کوچک شناخته می شود. نکته جالب در مورد این مسجد این است که ایاصوفیه کوچک پیش از ایاصوفیه بزرگ و مشهور ساخته شده است و شاید در ساخت مدل بزرگتر آن از این مسجد الگو گرفته شده است. این مسجد در ابتدا یک کلیسا بوده و به همین دلیل معماری آن از سبک معماری روم شرقی نیز بهره گرفته است.
  9. نورو سمانیه: معماری باروک نقطه توجه معماری این مسجد است. این مسجد به فرمان سلطان محمد اول ساخته شده و در سال ۱۷۵۵ تکمیل شده است. این مسجد یکی از بزرگترین گنبدها را در میان مساجد ترکیه دارد.
  10. مسجد لاللی: این مسجد که در قرن هجدم از دوران امپراطوری عثمانی ساخته شده است نیز از معماری سبک باروک بهره می برد. تزئینات داخل این مسجد بیش از نمای بیرونی اش توجه را جلب می کند. آبنمای زیبایی در وسط سالن بزرگ این مسجد به چشم می خورد که زیبایی آن را دو چندان می کند.
  11. مسجد سلطان مهرماه: مسجد سلطان مهرماه نیز یکی دیگر از مسجدهایی است که نشانگر خوبی برای معماری عثمانی است. این مسجد در قرن شانزدهم ساخته شده در آن مدرسه، دانشگاه، مقبره، حمام و چندین مغازه قرار دارد.
  12. مسجد سلطان ایوب: در قسمت غربی استانبول مسجدی به نام سلطان ایوب قرار دارد که محل دفن ابو ایوب انصاری است. این مسجد در واقع به نام یکی از اصحاب پیامبر نامگذاری شده است و اکنون از بهترین و مشهورترین مساجد استانبول است.
مساجد زیبای استانبول
مکان های دیدنی استانبول

نظرات کاربران