کاخ بیلربی، باشکوهترین قصر عثمانی در استانبول

4173 بازدید
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

ترکیه در سال های اخیر در صنعت گردشگری و توریسم پیشرفت های بسیاری داشته و به صرف نزدیکی اش به ایران، مخاطبین بسیاری در کشور دارد. البته دلیل محبوبیت کشور ترکیه در بین مسافران ایرانی تنها نزدیکی اش به کشور نیست! ترکیه از جمله کشورهایی است که نیازی به اخذ ویزا برای سفر ندارد و در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، هزینه اندکی برای سفر نیاز دارد. ترکیه کشوری بسیار زیبا و باستانی است و در این مقاله با معرفی کاخ بیلربی، باشکوهترین قصر عثمانی با شما همراهیم.

 

آشنایی با قصر بیلربی

قصر یا کاخ بیلربی در زبان ترکی استانبولی به معنی کاخ یا سرای بزرگان است. معادل ساده تر این واژه را می توانیم به معنی قصر بیگلربیگی هم ترجمه کنیم که باز هم همان معنی را دارد. قصر بیلربی در استانبول یکی از بناهای بسیار زیبای کشور ترکیه بوده و در حقیقت کاخی به جا مانده از دوره عثمانی است.

امپراتوری عثمانی قدرتی بزرگترین قدرت سیاسی مسلمان در سال های ۱۲۹۹ تا ۱۹۲۴ بود که بر منطقه مدیترانه حکومت می کرد. اوج قدرت این سلسله در قرن ۱۶ میلادی بود و منطقه آسیای صغیر، بخش گسترده ای از خاورمیانه و قسمت هایی از شمال آفریقا را در اختیار خود داشت.

 

کاخ بیلربی ترکیه، استانبول

 

از بزرگترین فرمانروایان عثمانی، سلطان محمد دوم، معروف به سلطان محمد فاتح بود که توانست با تصرف کنستانتیناپولیس یا همان استانبول امروزی، به فرمانروایی روم شرقی در این منطقه پایان دهد. ثمره این لشکر کشی و فتح استانبول، وجود کاخ بی نظیری مانند بیلربی است. البته در کشور ترکیه و شهر استانبول بناهای باشکوه بسیاری وجود دارد، اما زیباترین اثر مرتبط با دوره عثمانی در این کشور آسیایی-اروپایی را باید قصر بیلربی معرفی کنیم.

 

کاخ بیلربی استانبول کجاست؟

کاخ بیلربی در شهر استانبول ترکیه و در محله ای به نام بیلربئی قرار دارد. خود این محله نیز در منطقه اسکودار استانبول و بخش آسیایی کشور ترکیه واقع شده است. کاخ بیلربی همچنین در نزدیکی تنگه بسفر بنا شده و تا سال ها اقامتگاه تابستانی سلاطین عثمانی بود.

این بنای باشکوه عثمانی در استانبول طی سال های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ به دستور سلطان عبدالعزیز به عنوان اقامتگاه تابستانی و محلی برای سرگرمی سران دولتی بود و در کنار آن نیز بخش هایی برای ملاقات سران کشورهای دیگر بنا شد. آخرین شخصیت معروفی که در این کاخ زندگی می کرد، سلطان عبد الحمید دوم بود که از زمان برکناری اش در سال ۱۹۱۲ تا زمان مرگ یعنی ۱۹۱۸، در این کاخ باشکوه زندگی می کرد.

 

آدرس کاخ بیلربی در استانبول به همراه تصویر

 

کاخ بیلربی، زیباترین نمونه از معماری عثمانی در استانبول

قصر بیلربی یکی از مکان های بسیار دیدنی در شهر استانبول و کشور ترکیه است و علاقمندان بسیاری دارد، حتی اگر هیچ  تا علاقه ای به تاریخ نداشته باشید! بیلربی در سال های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ به دستور سلطان عبدالعزیز ساخته شد و درحال حاضر همانند دیگر قصرهای مشهور شهر، مانند قصر توپکاپی، تبدیل به موزه شده است.

کاخ بیلربی جاذبه های دیدنی بسیاری در خود دل خود نهفته است، اما معماری با شکوهش حرفهای دیگری برای گفتن دارد. این کاخ با شکوه عثمانی در بخش آسیایی شهر استانبول ساخته شده است و تمام محیط آن با گل های زیبای مگنولیا پر شده است.

بیلربی پیش از آنکه محل اقامت پادشاهان عثمانی باشد، مکانی برای اقامت میهمانان خارجی بود و به همین دلیل اهمیت بسیار زیادی به طراحی داخلی و خارجی بنا داده شد. مجموعه بیلربی متشکل از ساختمان کاخ اصلی و چند خانه ییلاقی است و کاخ اصلی آن چشم انداز بسیار زیبایی دارد.

 

معماری قصر عثمانی بیلربی در استانبول ترکیه

 

معماری این مجموعه بر عهده سرکیس بالیان، یکی از معماران ماهر همان دوره، بوده است و ساختاری به سبک امپراتوری دوم دارد. در طراحی و ساخت این مموعه از سنگ مرمر سفید استفاده شد و تزئینات مورد استفاده در دکوراسیون داخلی اش الگویی شرقی-ترکی دارد.

همچنین تزئینات غربی بسیاری نیز برای تماشایی تر کردن این کاخ به کار رفته است. در داخل قصر بیلربی انواع لوسترهای تماشایی، چینی های مخصوص و گلدان های سرامیکی وجود دارد که ترکیبی بسیار زیبا به وجود آورده اند و نفس هر بیننده ای را در سینه حبس می کند. یکی از بهترین اتاق های این کاخ بخش پذیرایی آن است که دارای حوض و فواره ای زیبا می باشد. برای عایق کردن سقف این کاخ از نی های حصیری مصری استفاده شده است.

 

کاخ بیلربی استانبول، ترکیب زیبایی های آسیایی و اروپایی

بیلربی در نزدیکی های تنگه بسفر است و دید بسیار زیبایی هم از تنگه بسفر دارد. بنای ساختمان به گونه ای است که از بخش های اختصاص داده شده به حرمسرا، دید بسیار خوبی به تنگه بسفر وجود دارد. تمام لوستر و کریستال های این کاخ عمدتا از کشور فرانسه آورده شده اند و فرش هایش نیز از مجموعه نساجی Hereke تهیه شده اند.

از جمله مشهورترین مهمانانی که در این قصر میزبانی شده اند می توانیم به دوک و دوشیزه ویندزور و همچنین مادام اوژنی، ملکه فرانسه اشاره کنیم. این مجموعه خاص را می توان همتایی بی بدیل برای کاخ های دولمه باغچه و کوچوک سو دانست

 

کاخ بیلربی استانبول، ترکیب زیبایی های آسیایی و اروپایی

 

بازدید از کاخ بیلربی استانبول، آدرس دقیق کاخ بیلربی

امکان بازدید از کاخ بیلربی در تمام روز های هفته به جز دوشنبه ها و پنج شنبه ها فراهم است و می توانید از ساعت ۹ تا ۴:۳۰ برای بازدید از این کاخ سلطنتی اقدام نمایید. کاخ بیلربی به صورت دقیق در ترکیه، استانبول، اسکودار ۳۴۶۷۶، خیابان عبدالله آقا قرار دارد. برروی نقشه گوگل این آدرس بدین صورت است: Beylerbeyi Mah, Abdullah Ağa Caddesi Beylerbeyi Sarayı, ۳۴۶۷۶ Üsküdar/İstanbul, Turkey

کاخ بیلربی امروزه به عنوان یادگاری بسیار ارزشمند از قرن نوزدهم، تبدیل به موزه شده است و در تمام ایام سال مورد بازدید افراد بسیار زیادی قرار می گیرد. این مجموعه زیبا دارای باغ هایی دیدنی، معماری بسیار باشکوه و خیره کننده، و آثاری بسیار نفیس و دیدنی در بخش های داخلی خود است. پیشنهاد می کنیم در سفر خود به ترکیه و شهر استانبول حتما زمانی ۳ تا ۴ ساعته را برای بازدید از کاخ بیلربی قرار دهید.

مکان های دیدنی استانبول

نظرات کاربران