اعیاد ملی و تعطیلات رسمی ترکیه را بشناسید

2845 بازدید
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
اعیاد مذهبی و غیر مذهبی ترکیه

ترکیه یکی از کشورهای پرجمعیت و مسلمان آسیا است. اکثر مردمان این کشور مسلمان هستند اما تقویم رسمی کشور ترکیه مانند کشورهای غربی، تقویم میلادی است. آغاز سال نو و تعطیلات رسمی بر اساس تقویم میلادی صورت می‌گیرد. تعطیلات رسمی در ترکیه به دو دسته تعطیلات مذهبی و تعطیلات غیر‌مذهبی تقسیم می‌شوند. در این مقاله قصد داریم شما را با اعیاد ملی ترکیه و روزهای تعطیل این کشور آشنا کنیم.

اعیاد مذهبی ترکیه، تعطیلات رسمی مذهبی استانبول

حدود ۹۸ درصد جمعیت ترکیه را مسلمانان تشکیل می‌دهند. اعیاد مذهبی و اجرای آداب و رسوم مذهبی در این کشور بسیار پررنگ و باشکوه برگزار می‌شوند. عید فطر و عید قربان از اعیاد مهم کشور ترکیه هستند.

عید قربان، بزرگترین عید مذهبی کشور ترکیه

عید قربان یکی از اعیاد مهم و بزرگ کشور ترکیه است. تعطیلی عید قربان در کشور ترکیه ۴ روز و نیم است. اکثر مردم برای برگزاری نماز روز عید قربان به مسجد می‌روند و در این روز گوسفند و شتر قربانی می‌کنند. در تمام سطح شهر شیرینی و شکلات پخش می‌شود و بعضی از خیابان‌ها چراغانی و تزئین می‌شود. در تعطیلات عید قربان تمامی خطوط مسافربری درون شهری اتوبوس‌ها، متروها و ترامواهای مرکز شهر و اتوبوس‌های دریایی رایگان می‌شوند. اگر در عید قربان به استانبول سفر می‌کنید با مراجعه به نقشه مترو استانبول می‌توانید در هزینه رفت و آمد سفر بسیار صرفه‌جویی کنید.

خرید هدیه‌های کوچک برای بزرگترها و گرفتن عیدی از بزرگان فامیل از دیگر رسم و رسومات عید قربان در ترکیه است.

سفر به ترکیه در عید فطر، باشکوه‌ترین عید مذهبی ترکیه

بعد از تمام شدن ماه مبارک رمضان، مسلمانان ترکیه با جشن و شکرگذاری عید فطر را جشن می‌گیرند.

از آنجا که تقویم کشور ترکیه تقویم میلادی است، تاریخ معینی برای عید فطر وجود ندارد و این تاریخ هر سال در حال تغییر است. عید فطر در کشور ترکیه هر سال، ۳ روز تعطیل رسمی اعلام می‌شود. عید فطر را در ترکیه عید شیرینی نیز نامگذاری می‌کنند. در این عید جوان‌ترها به دیدار بزرگان فامیل می‌روند.

دید و بازدید و سفر در این ایام بسیار رونق می‌گیرد. تمامی وسیله‌های نقلیه عمومی در این تعطیلات جهت سهولت دید و بازدید رایگان می‌شوند. سفر به ترکیه و اقامت در ارزان‌‌ترین هتل‌های ترکیه در تعطیلات عید فطر بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

برگزاری مراسم عیدفطر در ترکیه

تطعیلات رسمی غیرمذهبی و اعیاد ملی ترکیه

اعیاد ملی ترکیه از جمله تعطیلات رسمی غیر مذهبی در این کشور است. در ادامه با برخی از مهمترین اعیاد ملی ترکیه آشنا خواهید شد.

جشن سال نو میلادی در ترکیه، تعطیلی یک روزه اولین روز سال

آغاز سال نو میلادی یکی از تعطیلات رسمی کشور ترکیه است. از آنجا که تقویم کشور ترکیه، تقویم میلادی است؛ اکثر مسلمانان و مسیحیان اولین روز سال میلادی را به عنوان آغاز سال نو جشن می‌گیرند. تعطیلات سال نو و کریسمس در ترکیه تنها ۱ روز است و در شهرها و قسمت‌های مذهبی شهر خبری از جشن کریسمس و تعطیلات مغازه‌ها نیست. اما در مرکز شهر استانبول شور و نشاط در اولین شب سال نو جاری است. آتش بازی، کنسرت‌های خیابانی، رقص و آواز در هر گوشه از خیابان‌های استقلال به چشم می‌خورد.

روز حاکمیت ملی و عید کودک ترکیه، هدیه‌ای به کودکان

در ۲۳ آوریل سال ۱۹۲۰ مجلس ملی ترکیه برای اولین بار بازگشایی شد. از آن سال به بعد روز ۲۳ آوریل به عنوان روز حاکمیت ملی در ترکیه شناخته شده و مردم ترکیه هر سال این روز را جشن می‌گیرند.

تعطیلی ۲۳ آوریل علاوه‌بر روز حاکمیت ملی ترکیه، به عنوان روز کودک نیز شناخته می‌شود. مصطفی کمال آتاتورک همزمان با بازگشایی اولین مجلس ملی ترکیه با بیان این جمله که “کودکان ما آینده‌سازان کشور ما هستند،”این روز را به عنوان عید کودک نیز نامگذاری کرد.

به مناسبت این عید، به مدت یک هفته برنامه‌های هیجان‌انگیز و جذابی از طرف دولت برای کودکان در نظر گرفته شده است. کودکان با بازی کردن نقش رئیس جمهور، وزیر و نماینده‌های دولت از اهداف و آرزوهایشان برای موفقیت کشور ترکیه در آینده می‌گویند. این تعطیلی بهترین زمان برای سفر چندروزه کوتاه به تنگه بسفر استانبول، بورسا، ادرینه و شهرهای زیبای اطراف استانبول ست.

تعطیلات روز حاکمیت ملی و روز کودک در ترکیه

 ۱۹ می، روز بزرگداشت آتاتورک و روز جوانان ترکیه

۱۹ می روز بزرگداشت آتاتورک، یکی از روزهای تعطیل رسمی کشور ترکیه است. در این روز مصطفی کمال آتاتورک پرچم صلح و محبت را در استانبول کنونی برافراشت و به جنگ‌های عثمانی برای همیشه خاتمه داد. ترکیه هرآنچه که امروز دارد را مدیون آتاتورک است. آتاتورک جوانی قدرتمند و شجاع بود که برای همیشه به عنوان یک اسطوره در قلب و یاد مردمان ترکیه جاودان خواهد ماند. به همین دلیل روز بزرگداشت آتاتورک را روز جوانان اعلام کرده‌اند. در این روز بر اهمیت جوانان و ورزش، نقش مهم و تاثیرگذار آن‌ها در آینده استانبول بسیار تاکید می‌شود. در تمامی استادیوم‌ها و سالن‌های ورزشی ترکیه در روز جوان، برنامه‌های ویژه‌ای برای جوانان و نوجوانان کشور تدارک دیده می‌شود.

سفر به ترکیه در تعطیلات رسمی

تعطیلات رسمی ترکیه، زمانی مناسب برای سفر به استانبول

همانطور که در این مقاله خواندید، در اعیاد ملی و تعطیلات رسمی ترکیه جشن‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای برگزار می‌شود. این ایام یکی از زمان‌های مناسب سفر به کشور ترکیه و استفاده از برنامه‌ها و جشن‌های جذاب سالیانه است. اگر قصد سفر به این کشور در تعطیلات رسمی را دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما تمام کارهای بانکی، صرافی و اداری را از قبل انجام دهید تا در ایام تعطیلی به مشکل بر نخورید.

آیا شماهم تجربه سفر به کشور ترکیه در تعطیلات را داشته‌اید؟ به نظر شما کدام یک از این تعطیلات را برای سفر به استانبول و شهرهای دیگر این کشور مناسب است؟ نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

 

 

 

 

 

راهنمای سفر به استانبول

نظرات کاربران