همه چیزهای که باید در مورد تنگه بسفر استانبول بدانید

4317 بازدید
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
تنگه بسفر٬ دیدنی ترین جای استانبول

هیچ شهری در دنیا نیست که به دو  بخش تقسیم شده باشد. اما استانبول یکی از شهرهایی است که از طریق تنگه بسفر به دو بخش آسیایی و اروپایی تقسیم شده است. بد نیست بدانیم این جدا شدن از چه طریق انجام می‌شود؟ تنگه بسفر آبراهی که شهر را به بخش اروپایی و آسیایی تقسیم میکند. البته بهترین جای دیدنی که مسافران در سفر به استانبول برای تفریح و گردش به آن می‌روند تنگه بسفر و تماشای پل معروف استانبول است. در ادامه این مطلب بیشتر در مورد تنگه بسفر می‌نویسیم.

جدایی اروپا و آسیا از چه طریق صورت می‌گیرد؟

بسفر که به تنگه استانبول هم شهرت دارد یک تنگه طبیعی است که دریای سیاه را به دریای مرمره متصل می کند٬ این دلیل مهمی است که بسفر یک آبراه استراتژیک می‌شود. در گذشته رودخانه ای بزرگی در این ناحیه وجود داشته است که پس سیلابی که از دریای مرمره سرازیر شده بود و کاملا محو می شود.  در حال حاضر بعنوان یک جای دیدنی استانبول شناخته شده است که مسافران و گردشگران بسیاری برای تفریح و گردش به این مکان زیبا سفر می کنند.

تنگه بسفر ترکیه٬ دیدنی ترین مکان در استانبول

طول آن از جهت شمال به جنوب ۳۲ کیلومتر و عرض بین ۷۳۰-۳۳۰۰ متر متغیر٬ عمق تنگه بسفر بین ۳۰- ۱۲۰ متر است. تنگه بسفر بعنوان بزرگترین جدا کننده در بخش اروپایی وجود دارد. جریان سطح همیشه از شمال به جنوب جریان می یابد.

بسفر از یک کلمه تارکیان به معنی “عبور از گاو” است٬ که از افسانه یو که بسیار از دوستداران زئوس هستند برگرفته شده است.  هنگامی که هرا٬ همسر زئوس به همسرش مشکوک شد که تصور می‌کرد او وارد یک رابطه عاشقانه شده.  زئووس٬ یو را به یک گاو کوچک تبدیل می‌کند و تلاش می کرد تا او را از خشم هرا دور کند. در همان حال گاو (یو) را در تنگه رها کرد اما هرا آنرا کشف کرد. پس از آن مگس های بزرگی فرستاد تا او گزید شوند و همانجا به یو دردریای اژه خاتمه داد. حتما شما هم این قصه را باور نکردید چون تنها یک افسانه بیش نیست.

تنگه بسفر کجاست؟ با بوگازیچی یا بسفر بیشتر آشنا شوید

بسفر به زبان ترکی بوگازیچی گفته می شود و به معنی “تنگه داخلی” است. در گذشته بسیاری دور تنگه بسفر یک منطقه استراتژیک بود که تمام تجارت ها از این طریق انجام می گرفت. به خصوص در طول جنگ سرد ، تنگه بسفر برای نیروی دریایی شوروی بسیار مهم بودند.

بسفر یک آبراه بسیار شلوغ است که کشتی ها و تانکرهای نفتی زیادی از آن عبور می کنند ، همچنین ماهیگیری محلی و کشتی ها به طرف عقب و جلو به سمت آسیا می روند. سالانه حدود ۴۸۰۰۰ کشتی از این تنگه عبور می کنند ، سه برابر متراکم تر از ترافیک کانال سوئز و چهار برابر تراکم تر از کانال پاناما. هر ساله حدود ۵۵ میلیون تن روغن از طریق این تنگه حمل می شود. در سفر به ترکیه بد نیست که از مکان‌های دیدنی آنکارا نیز بازدید کنید. چون در شهر آنکارا هم مکان‌های دیدنی خارق‌العاده‌ای مانند شهر استانبول وجود دارد.

تنگه بسفر ترکیه، تنگه بسفر کجاست

سه پل تعلیق در بسفر وجود دارد که اروپا را به آسیا متصل کرده‌اند. اولین آنها پل بسفر که در جهان بسیار معروف است. در تاریخ ۲۹ اکتبر ۱۹۷۳ بین محله های بیلربی و اورتاکوی افتتاح شده است. دومین پل که کمتر بین مسافرین و گردشگران معروف است پل “شهدای ۱۵ ژوئیه” و این نام در حال حاضر به قربانیان کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ تغییر نام یافته است.

این پل حدود ۱۰۷۴ متر طول بین دو ستون٬ دارای ۶ ردیف٬ ۱۶۵ متر ارتفاع دارد. اسکله مورد دوم به “پل فاتح سلطان مفتح” معروف است. این پل در بین محله های آنادولو حصاری و روملی حصاری افتتاح شده است. پل سلطان مفتح حدود ۱۰۹۰ متر طول و ۸ ستون و از سطح آب ۶۵ متر ارتفاع دارد. پل FSM بخشی از بزرگراه TEM  ترانس اروپا بین استانهای آنکارا و ادرنه است.

سلطان سلیم در همان نزدیکی پلی بنام YSS در ۲۶ اوت ۲۰۱۶ بین محله های گاریپس و پویازسوی در امتداد سواحل تنگه افتتاح کرد. این پل بعنوان یکی از طولانی ترین و بالاترین پل تعلیق در جهان است. این پل حدود ۱۴۰۸ متر به طول ۳۲۲ متر از ستون های بلند و ۵۹ متر عرض با ۸ ردیف برای وسیله نقلیه موتوری و دو خط قطار هم از این پل رد می شود. برای تجارت در بین دو قاره دوطرف پل تونل ساخته شده است که تجار براحتی بتوانند در بین دو قاره حرکت کنند.

این تونل بین محله های اسکندر و ینیکاپی دراکتبر ۲۰۱۳ بهره برداری رسید. این یک پروژه بزرگ در سطح آسیا و اروپاست که توسط شرکت های ژاپنی ساخته شده است. در یک مدت کوتاهی به دلایل فنی پروژه حدود ۴ سال به تعویق افتاد. این تونل از طریق راه آهن به اروپا و آسیا متصل می گردد.

یک تونل درزیرآب که بصورت دوسطحی حدود ۴ یا ۵ کیلومتری بین محله کازلیسسم در بخش اروپایی و محله گزتپه در آسیا به نام “تونل اوراسیا” ساخته شده است. در این تونل فقط اتومبیل و مینی بوس می توانند رفت و آمد کنند.

بسفر دیدنی ترین مکان در استانبول، لذت تماشای پل معروف استانبول

مردم محلی بسفر را به دلیل آب و هوای عالی که دارد بعنوان یکی از محبوب ترین مناطق در شهر استانبول می شناسند. سواحل آن پوشیده از محله های زیبا، کاخ های عثمانی، قلعه ها، ویلاهای چوبی قدیمی، هتل ها، پارک ها و باغ ها، رستوران ها، کافی نت ها و غیره است. تماشای پل معروف استانبول و تنگه بسفر یک تفریح رایگان در استانبول محسوب می‌شود و به همین دلیل در بیشتر ساعات روز این منطقه پر از گردشگرانی است که برای تفریح و سرگرمی به ترکیه آمده‌اند.

تنگه بسفر روی نقشه، تماشای پل معروف استانبول

برخی از محله های جالب در بسفر عبارتند از: بشیکتاش ، اورتاکی ، آرناووتیکی ، ببک ، روملیزهیزار ، امیرگان ، تارابیا ، ینیکشی ، ایستینیه ، سارییر ، اسکودار ، کانلیکا ، بایکوز ، آنادولوهیزار ، بیلربیسی ، کنگل و غیره. بهترین راه برای دیدن محله های گردشگری پیشنهاد میکنیم با کشتی سواری در استانبول  به این محله ها بروید.

استانبول مکان های دیدنی استانبول

نظرات کاربران