آب انبار باسیلیکا استانبول، قصر غرق شده در ترکیه

3908 بازدید
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
آب انبار باسیلیکا استانبول

صدها مخرن باستانی در  خیابان و خانه های شهر استانبول پنهان شده اند. اما فقط چند مورد از این آب انبار ها بعنوان جای دیدنی استانبول برای گردشگران و مسافران اجازه ورود هست.  آب انبار باسیلکا استانبول، دیدنی و مهیج ترین جا در ترکیه شناخته شده است.  این آب انبار بعنوان  غیرمعمول ترین جاذبه در کشور ترکیه معرفی شده است.

در سفر به استانبول در یک تابستان با رفتن به باسیلکا یا قصر غرق شده یک سفر خنک و دلچسبی را تجربه کنید. اگر علاقه دارید در مورد این قصر زیبا بیشتر بدانید با ما همسفر شوید.

ورودی آب انبار باسیلیکا کجاست؟

ورودی آبشار باسیلیا استانبول در کنار خیابانی که نزدیک مسجد ایاصوفیه است.  ساختمان بزرگ آب زیرزمینی در زمان سلطنت امپراتور  جاستینیان اول در سال ۵۳۲ برای تامین نیازهای آب قصر بزرگ ساخته شده است. این مهندسی بسیار شگفت انگیز  تاکید می کند که اینها میراث امپراتوری بیزانس بوده اند.

 

آب انبار باسیلیکا که نام خود را از باسیلینای انبار باسیلیکا٬ دیدنی ترین جای استانبولالیوس گرفته است و ۱۴۳ متر طول و ۶۵ متر عرض دارد. قسمت جالب که هر گردشگری را متحیر می کند داشتن ۳۳۶ ستون مرمر، عمدتا به سبک یونی یا کورینتیانی که هرکدام در ۹ متر  ساخته شده است.  بصورت منظم در ۱۲ ردیف و ۲۸ ستون  چیده شده اند.

این مخزن می تواند ۸۰ هزار متر معکب آب را در خود نگه دارد، که از مرکز توزیع ایگریکاپا در جنگل بلگراد در ۱۹ کیلومتری شهر آمده است.این آب از طریق قنات والنس ۹۷۱ متر به طول ۹۷۱ متر و قنات مائو لووا به طول   ۱۱٫۵۴۵ متر توسط جوستینین اول ساخته شده است و به مرکز شهر منتقل شد.

این مخزن قرن ها به فراموشی سپرده شده بودند و تنها در سال ۱۵۴۵ توسط پیتر گلیوس فرانسوی کشف شد. او هنگام تحقیق در مورد آثار باستانی بیزانس متوجه شد که مردم این محله نه تنها با پایین آوردن سلطها از طریق سوراخ های زیرزمینی، ماهی هم میتوانستند صید کنند.

بازدید از مخزن باسیلکا

پس از تمیز کردن و احیای مخزن باسیلیکا ، شهرداری  شهر استانبول در سال ۱۹۸۷ آن را به روی عموم مردم افتتاح کرد. پس از فرو رفتن به تأسیسات آب زیرزمینی از طریق  پله ها ، بازدید کنندگان می توانند با پیاده روی در بتن بتون ها  قدم بزنند و از نورپردازی زیبا و خنک لذت ببرند.

سرستون های مدوسا

ستون های انبار باسیلیکا بصورت شیاردار نیستند و دو ستون از ستون به شکل مدوسا ساخته شده است.  براساس شایعاتی که برای این دو ستون وجود دارد این است که بصورت اتفاقی در این محل قرار گرفته اند و کسی اینها رو اینجا قرار نداده است. هنوز کسی راز این دوستون رمز آلود را متوجه نشده است . اما چیزهای مبنی براینکه بازیافت از یک ساختمان عتیقه در اواخر دوره روم باستان است. ولی این در حد شایعه است.

سر مدوسا در استانبول

مدوسا به معنی فرمانروا ست که دختری زیبای فرمانروا در دوران یونان زندگی می کرد. مدوسا از دو خواهر خودش زیباتر بود و همین موضوع هم باعث شد بسیار مغرور شود. او براساس خیانت های که به معبد آتنا کرده بود مجازات شد و به شکل یک هیولایی بسیار زشت با موهایی  ترسناک تبدیل کرد. چهره ای بسیار وحشناک با چشم های قرمز که باعث وحشت هرکسی میشد. مدوسا قدرت بسیار اعجاب انگیزی داشت که می توانست با نگاه کردن به افراد  او را به سنگ تبدیل کند.

هنگامی که مدوسا خواب بود، توسط قهرمان پرستوس سر او را از تنش جدا کرده است. سر او بصورت مجسمه در بیشتر موزه ها ترکیه قرار گرفته است.

معماری و مرمت چندین بار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا در دورهای گوناگون چندین بار توسط  معماران بزرگ یونانی مرمت و بازسازی شده اند. اولین بار در دوران سلطان احمد سوم توسط معمار بزرگ کایسریلی مهمت تک تک ستون ها مورد بازسازی قرار گرفتند. دومین مرتبه در دوران سلطنت سلطان عبدالحمید دوم که در سال های ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹ میلادی قرارداشت.

زیباترین آب انبار در استانبول

یکی از اتفاقات بد که در هنگام بازسازی افتاد، هشت ستون در مقابل دیوار شمال شرقی به سمت بخش میانی زمانی که می خواستند بازسازی شوند در معرض شکستگی قرار گرفتند که نگرانی بسیاری از باستان شناسان را داشت.

چگونه به اب انبار باسیلیکا برویم؟

بیشتر سوال گردشگران این است که چطوری به آب انبار باسیلیکا در شهر استانبول برویم؟ این انبار در جنوب غربی ایا صوفیه قرار دارد و اگر بخواهید باسیلیکا بروید  باید به منطقه فاتح و محله عملدار بروید و بعد از آن خودتان را به خیابان یرباتان برسانید.

قیمت ورودی به قصر زیرزمینی استانبول

این آب انبار زیبا که به قصر زیر زمینی معروف است . علاوه بر مردم محلی مسافران بسیاری برای بازدید  از این مکان زیبا وارد شهر استانبول می شوند.  برای ورود به آب انبار باید هزینه حدود ۴۳ هزار تومان پرداخت کنید.  در کافه ای که در آنجا وجود دارد می توانید نوشیدنی های گرم و خنک بنوشید.

جاهای دیدنی نزدیک باسیلیکا کجاست؟

 دیدنی های شهر استانبول بیشتر از چیزی که فکر کنید وجود دارد. اما نزدکترین جاهای بسیار اعجاز انگیز باسیلیکا مسجد ایا صوفیه، مسجد آبی ، کاخ توپکاپی و کاخ دلمه باغچه در نزدیکی این مکان تاریخی وجود دارد.

استانبول مکان های دیدنی استانبول

نظرات کاربران