چگونه ویزای تحصیلی در دانشگاه های استانبول بگیریم

4593 بازدید
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
بزرگترین شهر ترکیه استانبول

در سال های اخیر به دلیل اینکه دانشگاه های ترکیه براساس دانشگاه های اروپا استاندارد شده اند؛ تقاضا برای ادامه تحصیل در ترکیه مخصوصا شهر استانبول هرروز بیشتر می شود. اما همیشه این سوال پیش می آید که چگونه ویزای تحصیلی در دانشگاه های استانبول را دریافت کنیم. در ادامه بطور کامل از شهر استانبول تا چگونگی شرایط اخذ ویزای تحصیلی صحبت خواهیم کرد.

استانبول  شهر مدرن تاریخی

ترکیه در چند دهه اخیر هرروز در حال پیشرفت است. استانبول جزو بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرهای ترکیه که مرکز فرهنگی و اقتصادی آن به حساب می آید. همچنین به دوبخش اروپایی و آسیایی تقسیم شده است. این دوبخش از طریق تنگه بسفر جدا شده است.

این شهر در سال ۲۰۱۰ به عنوان پایتخت فرهنگ اروپا  شناخته شده است. سالانه گردشگران و توریست های زیادی وارد این شهر می شوند و جزو سومین شهر توریستی جهان شناخته شده است.

استانبول مرکز فرهنگی اروپا

همچنین این شهر دارای آب و هوای نسبتا مرطوبی دارد و در فصل های پاییز و زمستان همیشه در حال بارندگی هست. و بهترین راه حال این است که همیشه چتر همراه خود داشته باشید.

سیستم حمل و نقل پیشرفته ای داخل و خارج شهر دارد. از جمله این ترامو،  قایق، اتوبوس، مینی بوس، تاکسی ون، مترو و هواپیما می باشید. فکر می کنم رفت و آمد در داخل و خارج شهر دیگر سخت نباشد. البته هزینه حمل و نقل در مقایسه با دیگر امکانات این شهر گران قیمت است.

با توجه به قدمت این شهر جاذبه های تاریخی و همچنین گردشگری بسیار زیادی دارد و می توانید در مدت اقامت خود خاطرات عالی رابرای خود ثبت کنید. پیشنهاد می کنم برای اطلاعات بیشتر از شهر استانبول حتما مقاله ” راهنمای سفر به استانبول ” را مطالعه کنید.

ویزا چیست؟

قبل از اینکه به سراغ تعریفی از ویزا برویم ابتدا پاسپورت را بگوییم چه چیزی هست. پاسپورت شناسه ای از یک فردکه نشان می دهد تبعه کدام کشور است. اما ویزا نشان می دهد که یک فرد مجوز ورود به یک کشور را دارد.

ویزا یا روادید
همچنین برای اجازه ورود باید به سفارت همان کشور بروید تا پس از مصاحبه با نماینده آن کشور و تایید گرفتن به شما یک برگه می دهند که در پاسپورت شما قرار خواهد گرفت.

انواع ویزا چیست؟

دو مدل ویزا برای افراد مختلف برحسب نیاز آنها صادر می شود. یک مدل یکبار مصرف هستند و همچنین دو یا چندین بار می توانید از یک ویزا استفاده کنید مانند ویزای دانشجویی را چندین بار می توانید استفاده کنید و ویزای مسافرتی را فقط یکبار قابل استفاده است.

ویزا براساس شرایط کشورها برای ورود افراد غیر تابع  صادر می شود؛ انواع گوناگون ویزا وجود دارد. کشورهای زیادی وجود دارد که ویزا را  به صورت زیر دسته بندی کرده اند.

۱-      ویزای توریستی:

ویزای توریستی
برای مسافرت و گردش در برخی کشورها باید ویزای ورود به آن کشور را دریافت کنید. مدت زمان این نوع ویزا معمولا از ۱۵ روز تا ۶ ماه  اعتبار دارد و اجازه ورود بصورت کوتاه مدت را به آن فرد می دهند.

۲-      ویزای تجاری و بازرگانی:

تجار و بازرگان های بسیاری برای کارهای تجاری باید اجازه ورود از آن کشور دریافت کنند تا بتوانند به خاک کشور مورد نظر اقامت کنند و تجارت خود را انجام دهند.  از این طریق می توانند به کشورهای مربوطه سفر کنند و روابط تجاری و بازرگانی با شرکت مورد نظر داشته باشند.

۳-     ویزای کاری:

برخی از دولت ها به دلیل کم بودن نیروی کار از کشورهای دیگر تقاضای نیرو می‌کنند. افراد متقاضی پس از تایید می توانند ویزای کار دریافت کنند. اگر بخواهیم مثال بزنیم برای دریافت ویزا کار، برخی شرکتها پیشنهاد شغلی می دهند و این آگهی را به مدت ۳ ماه در آن درج می شود و اگر شخص مناسبی برای آن شغل پیدا نشد و در انتها از افراد خارجی تقاضای کار می کنند.

۴-     ویزای دیدار آشنایان و دوستان:

ویزای برای دیدار دوستان و آشنایان

زمانی که بستگان درجه یک و دو شما در کشور دیگری اقامت می کنند و اگر شما قصد دیدار آنها را داشته باشید برای  شما ویزای دیدار آشنایان صادر می گردد. مدت زمان استفاده از این ویزا بین ۳ تا ۶ ماه صادر می گردد.

۵-     ویزای تحصیلی:

افراد زیادی تمایل دارند برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر سفر کنند برای ورود به  کشور مورد نظر باید اجازه ورود داشته باشند. این نوع ویزا بصورت بلند مدت برای دانشجویان صادر می شود.

در ادامه قصد داریم که در مورد ویزای تحصیلی در شهر استانبول ترکیه برای شما توضیح دهیم. همچنین اگر علاقمند هستید به دریافت اطلاعات بیشتر از کشور ترکیه می توانید با مجله ترک مگ همراه شوید

اقامت تحصیلی در دانشگاه های استانبول

تمام دانشگاه های ترکیه در سطح بین المللی دارای اعتبار بین المللی هستند و مدارکی که از دانشگاه دریافت می کنید در تمام دنیا معتبر است. دانشگاه های گوناگونی برای افراد مختلف از سراسر دنیا با زبان و آداب و رسوم مختلف وجود دارد.

هر دانشگاه بستگی به رشته تحصیلی که دارد، به زبان های مختلف مانند انگلیسی، فرانسوی، ترکی و آلمانی دروس را تدریس می کنند. دانشگاه در ۳ تا فصل پاییز، بهار و زمستان برگزار می شوند و دروس در دانشگاه های ترکیه بصورت ترمی – واحدی است.

دانشگاه های استانبول

اگر می خواهید در دانشگاه های با کنکور در استانبول پذیرش بگیرید باید مدرک دیپلم دبیرستان و کسب نمره قبولی در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر را دریافت کنید. برخی دانشگاه در اروپا و آمریکا برای ورود به دانشگاه شرط سنی گذاشته اند اما برای پذیرش در دانشگاه های استانبول شرط سنی وجود ندارد و هرکسی با هرسنی می تواند به دانشگاه مورد نظرش پس از قبولی در آزمون ورودی برود.

در برخی دانشگاه های استانبول برای دسته ای از دانشجویان که زبان ترکی بلد نیستند دوره های رایگان برگزار می کنند.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی در استانبول ترکیه

اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های استانبول را دارید، بهترین کار این است که قبل از رفتن به کشور ترکیه ویزای تحصیلی خود را از آن کشور دریافت کنید. اما اگر بدون ویزای تحصیلی وارد شهر استانبول شوید؛ اجازه شرکت در آزمون ورود را نخواهید داشت و نمی توانند اقامت در این شهر را دریافت کنند.

برای دریافت ویزای تحصیلی باید به سفارت مورد نظر در کشور خودتان بروید و نمی توانید برای دریافت ویزای دانشجویی از داخل شهر استانبول اقدام کنید.پس از دریافت پذیرش از دانشگاه های استانبول باید یک کپی از “نامه پذیرش” و فرم درخواست نامه تکمیلی ویزای مرتبط را به کنسولگری ترکیه ارسال یا ایمیل کنید.

اقامت تحصیلی در دانشگاه استانبول

برای ویزای دانشجویی باید بصورت مستقیم و یا آنلاین قرار ملاقات را تنظیم کنید. همچنین یک فرم درخواستی وجود دارد که شما باید از نزدیکترین سفارت دریافت کنید وپس از تکمیل مدارک مورد نیاز آنرا به سفارت ترکیه ارسال کنید.

اما یکسری مدارک برای دریافت ویزای تحصیلی نیاز است که شما باید به همراه خود داشته باشید.

  • پاسپورت که از اعتبار آن ۹۰ روز گذشته باشد.
  • ۲ قطعه عکس در اندازه گذرنامه شما باشد.
  • نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر را همراه داشته باشید.
  • مدارک بیمه سلامت حتما با خود ببرید.
  • تاییدیه از توانایی مالی برای تحصیل یا ادامه زندگی در استانبول
  •  تاییدیه عدم سو پیشینه را همراه داشته باشید.

چگونه اجازه اقامت دانشجویی در استانبول ترکیه دریافت کنید

پس از ورود به استانبول یکماه مجاز هستید که اجازه اقامت در این شهر را از مسئولان محلی دریافت کنید. برای اینکار باید تمام مدارک مورد نظررا به دفتر اصلی پلیس محلی ارسال کنید.

این مورد را باید در نظر داشته باشید پس از دریافت پذیرش از دانشگاه استانبول مجوز اقامت معتبر برای یک دوره یک ساله را دریافت می کنید.

و در انتها براحتی در استانبول ترکیه تحصیل کنید

به دلیل نزدیکی ترکیه، ایرانیان بسیاری علاقمند هستند که به این شهر برای تحصیل یا زندگی بروند. همچنین تمام دانشگاه‌های ترکیه از اعتبارات لازم برای تحصیل بهره مند هستند. برای تحصیل در این دانشگاه نیازدارید به یکسری مدارک از جمله تایید پذیرش دانشگاه، ویزا تحصیلی، مدارک دیپلم، گواهی سلامت و غیره را داشته باشید.

استانبول تحصیل در استانبول

نظرات کاربران

سلام کسی که دیپلم طراحی دوخت از کارو دانش داشتخ باشه پس از گرفتن دیپلم چطور باید اقدام کنه و از کجا پذیرش دانشگاه مورد نظرو بگیره

    سلام بله؛ ولی بهتره مدرک پیش دانشگاهی هم داشته باشید

سلام
درخواست مشاوره مهاجرت و تحصیل را دارم

    سلام وقت بخیر
    ترک مگ یک مجله ی اینترنتیستُ مشاوره برای مهاجرت ندارد اما مطالب زیادی در مورد تحصیل در استانبول نوشته شده پیشنهاد می کنم حتما مطالعه کنید