دیدار از قلعه آنکارا، تجلی زیبایی معماری رومی در ترکیه

3926 بازدید
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
دیدار از قلعه تاریخی آنکارا

ترکیه کشوری بسیار قدیمی بوده و تاریخی غنی دارد. آنکارا نیز به عنوان پایتخت این کشور دارا جاذبه های دیدنی بسیار زیادی است. در این نوشتار قصد داریم تا اطلاعات کاملی در ارتباط با قلعه تاریخی آنکارا در اختیار شما بگذاریم. در ادامه با دیدار از قلعه آنکارا، تجلی زیبایی معماری رومی در ترکیه در ترک مگ همراه ما باشید.

قلعه آنکارا، نماد تاریخی شهر آنکارا

آنکارا پایتخت اداری-سیاسی کشور ترکیه بوده و پر از جاذبه های دیدنی و تاریخی بسیار زیباست. ترکیه به طور کلی کشوری بسیار تاریخی بوده و در ادوار مختلف تاریخی خود سلسله های قدرتمند بسیاری بر آن تسلط داشته اند. قلعه آنکارا یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی در پایتخت ترکیه است.

تاریخ ساخت این بنا به دوره های امپراتوری رومیان، سلجوقیان و عثمانی ها باز می گردد. قلعه آنکارا نماد کشور ترکیه است و اثری تاریخی به سبک معماری رومی می باشد. این قلعه در فراز تپه ای صخره ای و در مکانی دورتر از هیاهوی شهر قرار دارد. معماری بنا به گونه ای است که در دیواره های داخلی از ۴۲ برج مختلف تشکیل شده و دیواره های خارجی آن نیز از ۲۰ برج مختلف ساخته شده اند.

سفر به آنکارا و دیدار از قلعه تاریخی آنکارا

در طول سال ها دیواره های بیرونی آسیب بسیاری دیده و تعداد زیادی از آنها نیز تخریب شده است، اما دیواره های داخلی همچنان پابرجا هستند. از تاریخ دقیق این بنا اطلاعات دقیقی در دسترسی نیست اما بر اساس شواهد موجود پیشبینی می شود که بنای ابتدایی آن در دوره های پیش از میلاد مسیح ساخته شده است.

مختصری بر تاریخ ساخت قلعه آنکارا

گفته می شود این بنا در سال های پیش از میلاد مسیح بنا شده هرچند که در دوره های رومیان، سلجوقی ها و عثمانیان بارها تخریب شده و مورد بازسازی بوده است. بر اساس اطلاعات و شواهد موجود دیواره های داخلی قلعه آنکارا توسط کنستانس دوم ساخته شده اند و دیواره های بیرونی در سال هایی بعد از آن بنا شدند.

ساختار دیواره های خارجی سیقلی و مستطیلی هستند و دیواره های میانی نیز دارای ساختاری دایره ای هستند. معماری بنا جذابیت زیبایی دارد و در دیدار از آن تصور حضور در روم به ذهن می آید. در میان دیواره ها برج و اتاقک های بسیاری وجود دارد که جایگاه نگهبانان و سربازها بوده اند.

قلعه آنکارا، نماد کشور ترکیه

این بنا در سال های ۱۰۷۳ میلادی تحت سلطه سلجوقیان بوده و در دوره عثمانیان نیز در ۱۸۳۲ توسط ابراهیم پاشا بازسازی شده است. امروزه از این بنا به خوبی نگهداری می شود، هرچند که دیواره های بیرونی آسیب بسیاری دیده اند. داخل قلعه اما در طول عمر خود همچنان دارای کمترین تخریب بوده و زیبایی بسیاری دارد.

سفر به آنکارا و دیدار از قلعه تاریخی آنکارا

در ساختار قلعه تاریخی آنکارا دو درب برای رفت و آمد قرار دارد. یکی از این درب های امروزه در ورودی کنار موزه قرار دارد و در اطراف آن نیز مغازه های بسیاری برای خرید افراد و گردشگران باز شده است. حتی می توانید در سفر به آنکارا و دیدار از نماد شهر زیباترین سوغاتی ها را از فروشگاه های نزدیک به این قلعه تاریخی خریداری نمائید.

جالب ترین نکته در مورد قلعه آنکارا این است که هنوز افرادی در محوطه آن زندگی می کنند. خانه های بسیاری در فضای داخلی قلعه وجود دارد که در گذشته مورد استفاده بوده و عموما با خشت و چوب ساخته شده اند. حتی با اینکه برخی از آنها بسیار فرسوده هستند اما مردم تمایلی به تخریب آنها ندارند و این بناها را محافظت می کنند.

قلعه آنکارا

برخی از این بناهای قدیمی در محوطه داخلی مورد بازسازی قرار گرفته اند و امروزه به عنوان رستوران و کافی شاپ مورد استفاده قرار دارند. در فضای داخلی معروف ترین قلعه به نام آکاله وجود دارد که در ۴ طبقه ساخته شده و دیدنی ترین قسمت قلعه به حساب می آید.

جاذبه های فرهنگی قلعه آنکارا

قلعه آنکارا در گذشته و تا سال ها به عنوان یک پایگاه نطامی مورد استفاده بوده است و دارای راهروهای و درب های بسیاری است. قلعه به گونه طراحی شده بود که در صورت حمله به شهر دارای راه های گریز بسیاری باشد. البته بسیاری از این مسیرها امروزه بسته اند و تنها می توانید از دور آنها را تماشا کنید.

درون قلعه موزه های بسیاری بنا شده و معروفترین آنها موره اِتی است که به همت و حمایت مصطفی آتاتورک احداث شد. این موزه در بلندترین برج قلعه قرار دارد و تا سال های ۱۹۴۸ اولین موزه جمهوری ترکیه بود. امروزه در فضای داخلی قلعه رویدادهای فرهنگی بسیار زیادی برگزار می شود گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند.

آشنایی با قلعه آنکارا

قلعه آنکارا کجاست؟آدرس قلعه آنکارا

دیدار از قلعه آنکارا کاملا رایگان است و همه روزه از ۹ صبح تا ۶ عصر امکان بازدید از آن برای افراد وجود دارد. پیشنهادی می کنیم در سفر به آنکارا زمانی حداقل یک تا یک و نیم ساعته را برای دیدار از قلعه آنکارا بگذارید. آدرس دقیق قلعه آنکارا نیز به شرح زیر است:

  • ترکیه، آنکارا، منطقه گردشگری کل ماه، جاده اولوکانلار، قلعه آنکارا

نزدیک ترین ایستگاه مترو به این بنا در حدود ۱٫۸ کیلومتر فاصله دارد و ایستگاه های اتوبوس نیز در فاصله ۷۰۰ متری قلعه قرار دارد. توصیه می کنیم در سفر به آنکارا حتما زمانی را برای دیدار از قلعه آنکارا اختصاص دهید، چراکه بدون دیدار از این اثر گرانبها سفر شما به آنکارا نیمه تمام خواهد بود.

آنکارا مکان های دیدنی آنکارا

نظرات کاربران