کاخ توپکاپی استانبول٬ بازدید از موزه توپکاپی را از دست ندهید

3697 بازدید
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

همیشه سفر جذابیت های خاص خودش را داشته است. ما ایرانی ها هرتعطیلاتی که پیدا می کنیم شروع به برنامه ریزی برای سفر حتی برای دو روز هم شده انجام میدهیم. ترکیه یکی از همان مقاصد عالیست که ایرانیان زیادی در تعطیلات و غیر تعطیلات به آنجا برای مسافرت می روند.

اما شهری که دارای جذابیت خاص دارد کدام اند؟ جاذبه های دیدنی و تفریحی کدام یک از آن شهر بیشتر خواهد بود؟ در ادامه قرار در مورد بهترین شهر ترکیه و جاذبه دیدنی آن صحبت کنیم.

استانبول٬ تجربه ای از دنیایی هیجان انگیز

اولین شهر در دنیاست که به دو قسمت اروپایی و آسیایی تقسیم شده اند. جاذبه های دیدنی استانبول  بیشتر از دیگر شهرهای ترکیه است. شهری با برج های بلند و بزرگ٬ بزرگراه های بسیار دیدنی٬ تفرجگاه با امکانات عالی وجود دارد که چشم هربیننده ای را به خودش جذب می کند. علاوه برتمام این موارد وجود جاهای تاریخی در جای جای شهر استانبول موجب شده است که مسافران و گردشگران زیادی وارد این شهر شوند.

کاخ توپکاپی استانبول

بیشتر توریست ها تصور می کنند که استانبول پایتخت کشور ترکیه است.  اما پایتخت سیاسی و فرهنگی کشور ترکیه آنکاراست و اشتباه بزرگ در بین گردشگران ایرانی است. اما از نظر جاذبه های گردشگری استانبول یکی از همان شهرهای هست که مسافران و گردشگران بسیاری را سالانه وارد کشور می کنند.

در ادامه قصد داریم در مورد کاخ توپکایی استانبول که یکی از معروف ترین موزه های ترکیه است صحبت کنیم. جاذبه دیدنی بسیار هیجان انگیز با قدمت چند صد ساله می باشد و همین قدمت آن است که موجب جذب بسیاری از مسافران می شود.

تمام چیزهای که باید در مورد کاخ توپکایی بدانید

موزه توپکاپی یکی از قدیمی ترین مکان دیدنی شهر استانبول است که نزدیک به ۴۰۰ سال قدمت دارد. توپکایی حدود یک دهه ست که به موزه تبدیل شده است. اما درابتدا قصر بزرگ که به دستور سلطان محمت فاتح در سال ۱۴۵۹ کلنگ آن زده شده است. بعد از فاتح٬ سلطان های دیگر عثمانی بهمراه زنان و فرزندانش در توپکایی سال ها زندگی می کردند.

نمای بیرونی کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی که در حال حاضر بعنوان یکی از موزه های ادبی و هنری در شهر استانبول شناخته شده است. در این موزه وسائل عتیقه بسیار گران قیمت سلطنتی٬ لباس٬ شمشیر و وسایل پیامبر مانند شمشیر پیامبران مانند شمیر حضرت محمد  و عصای موسی در نمایشگاه توپکاپی به نمایشگاه گذاشته شده است.

نمای داخلی کاخ توپکاپی استانبول

کاخ دارای چندین دروازه و حیاط که همگی بصورت مجلل و لوکس ساخته شده است. حیاط اول بیشتر شبیه پارک بزرگ در وسط شهر که دور تا دور آنرا مناره های بلند پوشانده شده است که دارای انواع اقسام درختان بزرگ و کوچک است. حیاط کاخ به قدری زیبا شده است هربازدید کننده را مجذوب خودش می کند و می توانید ساعت ها از فضا لذت ببرید.

اگر می خواهید وارد حیاط دوم شوید باید از دروازه دوم قصر وارد شوید. از دروازه دوم که وارد شدید آشپزخانه بزرگ کاخ روبرو می شوید. در زمان سلطان فاتح حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر مشغول به کار بودند تا غذای اهالی قصر را آماده کنند.

هیچ زمانی سلطان و درباربایان از دروازه دوم و اول برای تردد در داخل و خارج قصر استفاده نمی  کردند. دروازه سوم مخصوص پادشاه و افراد نزدیک آن بود. اما حیاط سوم که باشکوه ترین حیاط در قصر توپکاپی که مخصوص تمام جشن و پایکوبی های قصر بوده است.

سومین حیاط دارای یک تراس بزرگ که سلطان و خانواده برای تماشای جشن ها در آنجا مینشستند و از فضا لذت می بردند. اما فضای اطراف آن٬ چمنزارهای با درختان بزرگ و زیبا طراحی شده است.

بادیدن اتاق و پذیرایی کاخ توپکاپی تصورتان تغییر می کند

توپکاپی٬ مانند تمام قصرها دارای انواع و اقسام اتاق های کوچک و بزرگ هست که هرکدام از آنها مخصوص یکنفر خواهد بود. همچنین دارای کاربردهای متفاوتی هم هستند. اتاق مطالعه٬ استراحت٬ خواب٬ نشیمن عصرگاهی٬ پذیرایی از مهمان های ویژه٬ جلسات و اتاق غذاخوری است. هرکدام از آنها بیش از ۱۰ تا اتاق هستند که وقتی وارد آنجا می شوید مراقب باشید گم نشوید.

معماری باشکوه به سبک خاورمیانه

خاورمیانه دارای سبک های بسیار جذاب و گیرا هستند. ساخت و ساز اولیه عمارت های داخلی کاخ به سبک cinili  یا کیوسک دنباله دار هستند که کار ساخت آنها در سال ۱۴۷۲ اتمام  رسید.

قسمتی که از همه قشنگتره دروازه اصلی که روبروی میدان سلطان و در نزدیکی های مسجد ایاصوفیه ترکیه بنا شده است.سبک خاورمیانه یک مدل از سبک های که احساسات افراد را درگیر می کند و جذابیت های دارد که هیچ یک از کاخ های دیگر ندارد.

با جاهای دیدنی نزدیک به کاخ توپکاپی آشنا شوید

قصر توپکاپی بسیار نزدیک به دیگر جاهای دیدنی و جذاب شهر استانبول البته منظورما قسمت اروپایی  استانبول است.  بهترین کار اینکه از زمان خودتان به بهترین شکل استفاده کنید تا بتوانید تمام جاهای دیدنی استانبول را در سفر خودتان ببینید.

نزدیکترین مکان قدیمی به موزه توپکاپی مسجد ایاصوفیه استانبول است که یک مسجد بسیار باشکوه و بنای بالای صدسال است. مسجد بسیار زیبا که نمادی از ترکیه را نشان می دهد.

آب انبار تاریخی باسیلیکا٬ یک آب انبار بسیار زیبا که دارای ۳۰۰ ستون است که قصر را بصورت وارونه نشان می دهد. بعنوان زیباترین قصر در استانبول ترکیه شناخته شده است.

و  از دیگر جاذبه های دیدنی نزدیک کاخ توپکاپی می توان به  مسجد سلطان احمد٬ بازارهای بزرگ استانبول٬ برج گالاتا٬ کلیسای چورا٬ میدان اسب دوانی و… دیدن هرکدام از اینها ساعت ها وقت می برد. پیشنهاد می کنم که وقت خودتان را بی خودی از دست ندهید و به تک تک جاها سربزنید.

کاخ توپکاپی یکی از بی نظیرترین قصرهای استانبول

برای رفتن به کاخ زیبای توپکاپی بهتر است که با مترو و اتوبوسهای شهری بروید. اینطوری می توانید هزینه کمتری را پرداخت کنید. اما برای ورود به کاخ توپکاپی باید یک ورودی کم و ناچیزی را بپردازید. اما تمام هزینه های که پرداخت کرده اید بسیار باارزش خواهند بود و لذت چندصدبرابری خواهید برد.

استانبول مکان های دیدنی استانبول

نظرات کاربران