معرفی بازار تبریز؛ بزرگ‌ ترین بازار سرپوشیده کشور

1323 بازدید
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

علاوه بر شهروندان ساکن هر شهر، مسافرانی که به شهرهای مختلف ایران سفر می‌کنند، علاقه زیادی به بازدید از بازارها و مراکز خرید آن مقصد دارند. خرید کردن جزو جدا نشدنی گردشگری و سفر است. گشت‌وگذار در بازارها و مراکز خرید برای بانوان بسیار جذاب و لذت‌بخش است. از این رو آشنایی با این مراکز خرید و هتل‌های نزدیک آن، راهنمای خوبی برای خرید راحت‌تر و رزرو هتل است. در ادامه با معرفی بازار بزرگ تبریز، بزرگ ترین بازار سرپوشیده کشور و سایر مراکز خرید آن همراه شما هستیم تا بررسی کنیم هر یک از آن‌ها چه ویژگی‌هایی دارند.

قدمت بازار تبریز

بازار تبریز، یکی از بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین بازارهای ایران است که مساحتی حدود ۱ کیلومتر مربع دارد. از دلایلی که باعث افزایش کسب و کار و تجارت عالی آن شده است، آرایش مغازه‌ها و حجره‌ها، کاروان‌سراها، دالان‌های قدیمی، انواع مغازه‌ها با مشاغل و حرفه‌های مختلف، وجود تعدادی مسجد و مدرسه و تیمچه‌های گسترده است. رونق بسیار این بازار در دوران قدیم به دلیل قرار گرفتن شهر تبریز بر سر راه جاده‌ی ابریشم و گذر کاروان‌ها و گردشگران از کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی بوده است.

درباره تاریخ دقیق احداث این بازار اطلاعاتی در دسترس نیست؛ اما حدود ۳ سده‌ی قبل پس از سال  ۱۱۹۳ قمری توسط فردی به نام نجفقلی خان دنبلی، حاکم آن زمان شهر تبریز، بازسازی شد. در سال ۱۳۵۴ شمسی نیز این بازار در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. بازار تبریز در مرکز شهر، در بخشی چهارضلعی به نام دارالسلطنه واقع شده است. از سمت غرب به مسجد جامع، از شرق به عالی‌قاپو و از شمال به قسمتی از رودخانه میدان چایی راه دارد. این بازار در استان آذربایجان شرقی، شهر تبریز واقع است. برخی از هتل های نزدیک بازار بزرگ تبریز نیز برای اقامت گردشگران از تخفیفات ویژه برخوردار هستند که مسافران می‌توانند برای رزرو هتل های تبریز اقدام کنند.

ارامنه نیز در قدیم از کسبه‌های اصلی بازار تبریز بودند که یکی از گردشگران فرانسوی اطلاعاتی درباره‌ی جایگاه خاص و ممتاز مغازه‌های آن‌ها و تجارتشان با تاجران روسی داده است. در گذشته ارامنه مبادله‌های زیادی با اروپاییان داشتند؛ به عنوان مثال ارامنه گرجستان برای اولین بار اجناس و کالاهای انگلیسی را از استانبول خریداری و برای فروش وارد مناطق شمالی ایران می‌کردند.

تیمچه مظفریه در بازار تبریز

یکی از بخش‌های بزرگ بازار تبریز، تیمچه مظفریه است. این قسمت از بازار به خرید و فروش فرش و قالی دستباف تعلق دارد. طبق مدارک موجود، به دلیل توافقی که هیچ وقت مکتوب نشد، هیچ فرش ماشینی یا صنعتی حق حضور در بازار فرش مظفریه را نداشت. اکنون نیز فقط قالی دستباف در این بازار خرید و فروش می‌شود. اگر وارد بازار مظفریه شوید، همانطور که از مغازه‌های فرش فروشی دیدن می‌کنید، صدای دفه به دار قالی را هم خواهید شنید. حتی بعضی از قالی‌بافانی که در بازار مشغول کار هستند، برای رفو کردن، فرش‌ها را روی زمین و وسط بازار پهن می‌کنند. این قسمت از بازار بزرگ تبریز نیز بافت قدیمی و سنتی خارق‌العاده‌ای دارد.

سقف‌های بلند و حجره‌هایی که از چیدمان آجرها ساخته شده‌اند، نمای تاریخی خاصی را در مقابل چشمانتان به نمایش می‌گذارد. اکثر فرش‌هایی که در آذربایجان شرقی و شهرهای اطراف ساخته می‌شوند برای فروش به بازار مظفریه تبریز می‌آیند. البته، اغلب این فرش‌ها از جنس ابریشم خالص هستند. تنوع تابلو فرش نیز در بازار فرش تبریز کم نیست. از هر طرح و نقشی که بخواهید می‌توانید در تابلو فرش‌های مظفریه پیدا کنید. تیمچه مظفریه ۲ طبقه دارد که در هر طبقه ۲۶ حجره ساخته شده است. اغلب حجره‌هایی که در طبقه همکف هستند، به فروش فرش اختصاص یافته‌اند. فرش دستباف نسبت به فرش ماشینی ارزش بسیار بالایی دارد که گردشگران به عنوان سوغات از فرش دستباف ایرانی استقبال زیادی می‌کنند.

بازار مظفریه متعلق به زمان قاجار است و در آن دوران ساخته شده است. از قدیم رسم بوده است که ماه محرم در بازار مراسم عزاداری امام حسین (ع) برگزار می‌شود. سرتاسر این بازار از پارچه‌های سیاه محرم تزیین خواهد شد. تمام حجره‌ها نیز از هشتم تا دوازدهم محرم تعطیل است. در برخی از حجره‌ها نیز انواع نذری پخته می‌شود.

کفش بازار تبریز؛ شهرت جهانی

بعد از اینکه با بازار فرش آشنا شدیم، می‌رسیم به بازار کفش آن که در داخل بازار زیبای تبریز قرار دارد. یکی از معروف‌ترین کالاهای شهر تبریز، محصولات چرم و کفش‌های آن است. کفش و چرم تبریز آنقدر پرآوازه است و تاریخ غنی دارد که بازارهای داخلی و خارجی را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. در قدیم ساخت کفش‌های دست‌دوز رواج بیشتری در این بازار داشت، اما امروزه بیشتر کفش‌های این بازار به صورت ماشینی تولید می‌شوند. با این وجود برخی از دست‌فروشان و تولیدی‌های قدیمی کفش، هنوز هم این صنعت قدیمی را حفظ کرده و کفش دست‌دوز وارد بازار می‌کنند. تبریز پر از برندهای مختلف تولیدکننده کفش است که حدود ۴۰ درصد کفش ایران را تامین می‌کند.

بازار امیر تبریز

یکی دیگر از بخش‌های مهم بازار بعد از تیمچه مظفریه، تیمچه امیر است که یکی از شلوغ‌ترین بخش‌های بازار محسوب می‌شود. تاریخ ساخت بنای بازار و کاروانسرای امیر به سال ۱۲۵۵ ه.ق بازمی‌گردد. بانی این بازار و کاروانسراها شخصی به نام میرزا محمدخان امیر نظام زنگنه است. بازار امیر از ۱۱۲ مغازه‌ای که وجود دارد، ۱۰۲ مغازه به جواهرفروشی و تعدادی دیگر از آن‌ها به پارچه فروشی، عطر و لوازم آرایشی تعلق دارد. این بازار از زیباترین و پر رفت و آمدترین بخش‌های بازار تبریز محسوب می‌شود و بین خریداران و گردشگران از اهمیت خاصی برخوردار است. قدمت تیمچه امیر به دوره قاجار بازمی‌گردد و در ابتدای بازار تبریز واقع شده است. این بازار با معماری زیبا و مقرنس‌کاری‌های فوق‌العاده بزرگ‌ترین گنبد آجری بازار تبریز را در خود جای داده است. برای اطلاع از قیمت طلا در بازر تبریز و انواع سکه و جواهرات می‌توانید از این بازار دیدن کنید.

تیمچه شیخ کاظم

هریک از تیمچه‌های بازار بیانگر داستانی متفاوت است که  شاید هیچ کجا نقل نشده باشد؛ حتی اگر نقل هم شده باشد به مرور زمان به فراموشی سپرده شده است. این تیمچه متشکل از مغازه‌ پوشاک زنانه و بچگانه مانند مانتو است. مانتو بازار تبریز از پرفروش‌ترین اجناس زنانه در عید نوروز است. به غیر از راه ورودی به این بازار که از تیمچه امیر است، سه خروجی نیز به دیگر نقاط بازار تبریز متصل است. یکی از جذاب‌ترین زیبایی‌های بازار، مسیرهای تودرتو و دالان‌هایی است که در هر راسته میزبان مغازه‌های مختلف است.

بازار گرجیلر تبریز

از بخش‌های دیگر این بازار متعلق به فروش بلورجات و ظروف است. بازار گرجیلر مثالی برای بلورسراهای آن است. دالان میرزا محمد، سرای میرزا محمد، دالان بامچی لر و دالان حاج شیخ نیز از این دسته به حساب می‌آیند.

مسجد جامع تبریز

این مسجد در خیابان شهید مطهری، انتهای بازار تبریز، بخش جنوبی صحن مدرسه‌ طالبیه و در حد فاصل مسجد حجت الاسلام و مسجد میرزا اسماعیل خاله اوغلی واقع شده است. این مسجد بزرگ توسط بازار بزرگ تبریز احاطه شده است. مورخان و باستان شناسان قدمت این بنای زیبا و باشکوه را به قرون پنجم تا ششم هجری نسبت داده‌اند. متاسفانه به ‌دلیل زمین‌لرزه‌ سال ۱۱۹۳ هجری، قسمت‌هایی از این اثر تاریخی دچار تخریب شد. در سال ۱۰۸۷ هجری قمری، شخصی به نام حاج طالب خان تبریزی، در وقف‌نامه‌ مربوط به مدرسه‌ خود، این مسجد را مسجد جامع کبیر تبریز معرفی کرد. براساس شواهد و گفته‌ها مسجد جامع تبریز در ابتدا یک ایوانه ساخته شده بود که به مرور زمان به مسجدی دو ایوانه تغییر شکل داد. بسیاری از باستان‌شناسان براین باورند که سبک و اصول ساخت کاخ فیروزآباد را به‌عنوان الگوی احداث این مسجد در نظرگرفته و آن را بنا کرده‌اند. مسجد جامع تبریز همچنان به‌عنوان محلی برای انجام فریضه نماز استفاده می‌شود. ستون‌های‌ مسجد، از قطر زیادی برخوردار بوده که استفاده از آجرهای بزرگ در ساخت آن از جمله نکات جالب آن‌ها محسوب می‌شود. در انتهای مسجد نیز، محرابی ساده از سنگ مرمر سفید تشکیل شده است که جلوه زیبا و خارق‌العاده‌ای دارد. حضور طاق‌های بلند و آجرهای بسیار بزرگ و سخت که در ساخت آن استفاده شده و همچنین پایه‌های قطور مسجد، نشان‌دهنده‌ پیشینه‌ و قدمت طولانی این عمارت کهن است. بهترین ساعات برای بازدید مسجد از صبح تا ساعاتی از ظهر است. برای ورود به مسجد جامع تبریز نیاز به پرداخت هزینه ندارید.

در انتها

تبریز یکی از شهرهای بزرگ ایران با قدمتی طولانی، مهم‌ترین شهر در استان آذربایجان است؛ همچنین به عنوان بزرگ‌ترین قطب اقتصادی، بازرگانی، سیاسی، اداری، ارتباطی، فرهنگی، صنعتی و نظامی منطقه آذربایجان شناخته می‌شود. این شهر به واسطه وجود بناهای تاریخی، فرهنگی و طبیعی بسیاری که دارد یکی از قطب‌های اصلی گردشگری ایران به حساب می‌آید. بی‌شک مسافرانی که به قصد تفریح به این شهر سفر می‌کنند، علاقه دارند از جاذبه‌های فوق‌العاده تبریز بازدید کنند. بازار تبریز یکی از مهم‌ترین عجایب این شهر دیدنی محسوب می‌شود. در این مطلب با تاریخ و ویژگی‌های این بازار بزرگ آشنا شدیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این‌باره و رزرو هتل و خرید بلیط قطار می‌توانید به وبسایت گردشگری یوتراوز مراجعه کنید.

 

دسته‌بندی نشده

نظرات کاربران