مسجد سلطان احمد استانبول، تاریخی ترین مسجد مسلمانان در ترکیه

4427 بازدید
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
مسجد سلطان احمد استانبول معروف به مسجد آبی

بی شک یکی از شهر هایی که همه ما برای سفر کردن چه در تعطیلات و چه در هنگام حراجی های معروف و بزرگی که سالانه برگزار می شوند، انتخاب می کنیم، شهر استانبول است. تنها شهر دو قاره ای جهان است که از دو بخش آسیایی و اروپایی تشکیل شده و هر ساله بیش از نیمی از توریست هایی که وارد این شهر می شوند را ایرانی ها تشکیل می دهند. امروز می خواهیم با هم به یکی از معروف ترین مساجد ترکیه یعنی مسجد سلطان احمد استانبول سری بزنیم.

علاوه بر مراکز خرید بی نظیری که در این شهر وجود دارد مکان های تاریخی و دیدنی بسیار زیادی هم هستند که یکی از قدیمی ترین و معروف ترین های آن مسجد سلطان احمد استانبول معروف به مسجد آبی است. از آن جهت به این بنای تاریخی مسجد آبی می گویند که دارای دیواره های داخلی با کاشی های آبی است. این مسجد دارای ۶ مناره باریک، ۵ گنبد اصلی و ۸ گنبد فرعی بوده که باعث شاخص شدن این مسجد در کنار دیگر بنا های معروف تاریخی نزدیک آن شده. در ادامه بیشتر با این بنا ها آشنا می شویم.

تاریخچه مسجد سلطان احمد استانبول

این بنای تاریخی در قرن ۱۷ میلادی به دستور سلطان احمد ۱۹ ساله ساخته شد. قرار بود با توجه به معماری فوق العاده ای که دارد امروزه جزوه یکی از مهم ترین بنا های تاریخی شهر استانبول به حساب می آید. این مسجد در سال ۱۶۰۹ شروع به ساخت شد و پروسه آن حدود ۷ سال به طول انجامید.

مسجد سلطان احمد استانبول معروف به مسجد آبی

معماری آن را محمد صدفکار معروف به آقا محمد برعهده داشت که بعد ها فضای بیرونی آن تبدیل به محلی برای دفن سلطان احمد ۲۷ ساله، همسر و ۳ پسرش شد. برخی از بخش های مسجد سلطان احمد استانبول واقع در کشور ترکیه در قرن ۱۹ میلادی تخریب شد. از آنجایی که این مسجد در زمان امپراتوری عثمانی ساخته شد، جزو یکی از نمونه های بی نظیر معماری مساجد در زمان امپراطوری عثمانی ب شمار می رود.

دلیل تعداد مناره های مسجد سلطان احمد

تا کنون مساجدی که دیده ایم متشکل از دو یا چهار مناره بوده اند و شاید دیدن چنین مسجدی با ۶ مناره کمی عجیب باشد. داستانی که درباره دلیل ۶ مناره شدن این مسجد وجود دارد به قرار زیر است:

سلطان احمد به معمار این بنا که گویا مشکل شنوایی داشته دستور می دهد که مناره ها را از جنس طلا بسازد. کلمه طلا در زبان ترکی altin خوانده می شود که معمار به اشتباه واژه alti به معنای عدد ۶ را می شوند و در نهایت مسجد ۶ مناره ای ساخته می شود.

مسجد جامع آبی استانبول

ساخت این مسجد شش مناره ای در آن زمان خشم عده ای از مسلمانان را برانگیخت؛ زیرا معتقد بودند که سلطان احمد برای رقابت با مسجد الحرام که ۶ مناره دارد این کار را کرده. سلطان احمد هم دستور داد تا معمار به مکه برود و یک مناره دیگر به مناره های مسجد الحرام اضافه کند.

معروف ترین مسجد استانبول در کجا قرار دارد؟

مسجد آبی یا همان مسجد سلطان احمد واقع در مرکز شهر استانبول، در محله سلطان احمد در میدان اصلی قرار گرفته که لقب یکی از زیباترین جاذبه های شهر استانبول را به خود اختصاص داده است. مسجد سلطان احمد مشرف به قسمت جنوبی میدان اسب دوانی در مرکز شهر استانبول و کاخ بیزانس است.

چگونه از تکسیم به مسجد آبی برویم؟

از آنجایی که محل استقرار بیشتر ما ایرانی ها خصوصا اگر به قصد خرید به کشور ترکیه و شهر استانبول رفته باشیم، در میدان تقسیم، خیابان استقلال و هتل های اطراف آن است، پس یکی از سوالات رایج ما این می شود که چگونه و با چه وسیله ای از میدان تقسیم به محله سلطان احمد برای دیدن مسجد آبی (مسجد معروف مسلمانان ترکیه) برویم؟

 

با وجود اینکه به راحتی با گرفتن یک تاکسی می توانیم بدون عوض کردن وسیله نقلیه به مسجد آبی برسیم اما استفاده از تاکسی های این شهر را جز در موارد خاص و ضروری پیشنهاد نمی کنیم و خصوصا اگر بودجه ای که در این سفر برایتان در نظر گرفته اید اهمیت دارد، بهتر است که برای رفتن به مناطق مختلف از اتوبوس، تراموا، دولموش و… استفاده کنید که همگی وسایل نقلیه عمومی در سطح شهر استانبول هستند.

مسجد آبی استانبول زیباترین مسجد استانبول

برای رفتن به مسجد سلطان احمد از منطقه بی اوغلو می توانید با استفاده از تراموا (اتوبوس های روی زمین) که از ایستگاه کاباتاش شروع می شود، می توانید به سمت ایستگاه سلطان احمد بروید و به راحتی از چند آثار تاریخی آنجا که در کنار هم هستند دیدن کنید.

موقعیت مکانی مسجد آبی استانبول نسبت به بنای معروف ایاصوفیه

احتمالا نام بنای ایاصوفیه با آن معماری معروفش در دوره بیزانس را شنیده ای؛ همان مسجدی که دور تا دور آن نام الله، محمد، ابوبکر، عمر، عثمان، علی، حسن و حسین نوشته شده و امروزه تبدیل به یک موزه مهم در شهر استانبول شده است.

چگونه از سلطان احمد به کاخ دلما باغچه استانبول برویم؟

کاخ دلما استانبول که در یکی از زیبا ترین مکان های بسفور قرار دارد که برای رفتن به آن جا از مسجد سلطان سلیمان شما باید تراموا را به سمت خط کاباتاش از سلطان احمد سوار شوید تا به کاخ دولما باغچه برسید. هنگامی که به آخرین ایستگاه خط تراموای Tb1 Bagcilar-Kabatas رسیدید با ۱۰ دقیقه پیاده روی به کاخ دولما باغچه می رسید.

پای غیر مسلمانان نیز به مسجد سلطان احمد استانبول باز شد

از آنجایی که این بنای تاریخی و مهم دارای معماری زیبایی است و داستان های جالبی از جمله داستان مربوط به ساخت و جریان ۶ مناره ای شدن آن را دارد، تبدیل به یک جای توریستی شده که هر ساله علاوه بر مسلمانان افراد دیگر با سایر دین ها و مذاهب را به بازدید از خود ترغیب نموده است.

قوانین حضور در مسجد سلطان احمد استانبول

از آنجایی که به هر حال این بنا محلی مقدس برای عبادت مسلمانان بوده معمولا با پوشش مناسب تری افراد وارد این مسجد می شوند. پوششی که نه به معنای حجاب مرسوم در شهر های ایرانی بلکه با انداختن یک روسری که در قسمت ورودی به خانم ها داده می شود و بر تن داشتن یک لباس پوشیده کافی است. از دیگر مواردی که باید در هنگم ورود به این مسجد رعایت شود استفاده نکردن از فلش دوربین و بلند صحبت نکردن است.

هزینه ورودی مسجد آبی در استانبول

این مسجد بر خلاف مسجد ایاصوفیه که حدود ۶۰ لیر ورودی دارد، رایگان بوده و برای بازدید از ان نیازی به پرداخت ورودی ندارد. اما به نظر من این دلیل قانع کننده ای برای منصرف شدن از بازدید مکان بی نظیر ایاصوفیه نیست که هر فردی خصوصا آن هایی که علاقه به معماری و طراحی داخلی دارند باید یک بار آن را ببیند، نیست.

بهترین ساعات بازدید از مسجد سلطان احمد

معمولا بهترین ساعات ورود برای بازدید از این مجموعه از ۹ صبح آغاز می شود که در روز های پاییز و زمستان تا ساعت ۱۶ فرصت وارد شدن به بنا را داریم و می توانیم تا ساعت ۱۷ در مسجد بمانیم و در فصول بهار و تابستان تا ساعت ۱۸ فرصت ورود به مجموعه را داریم و می توانیم تا ساعت ۱۹ در مجموعه بمانیم.

علاوه بر بازدید از مساجد معروف ترکیه به جنگل بلگراد استانبول هم سری بزن

پیشنهاد ما این است بعد از بازدید از مساجد کذهبی و تاریخی ترکیه حتما برای بخش گردشگری سفر از بازدید مکان هایی از جمله و جنگل بلگراد استانبول هم غافل نشوی. ما در اینجا سعی در ارائه هر چه بهتر مقالات گردشگردی در ارتباط با کشور ترکیه را داریم تا شما عزیزان بتوانید با داشتن اطلاعات مورد نیاز بهترین سفر را برای خود رقم بزنید.

استانبول مکان های دیدنی استانبول

نظرات کاربران