هر چیزی که باید درباره شهر باستانی آسپندوس آنتالیا بدانید

2777 بازدید
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
درباره شهر باستانی آسپندوس آنتالیا بیشتر بدانیم

ترکیه مقصد گردشگران بسیاری است که با هدف بازدید از مکان‌های گردشگری مدرن و پیشرفته به این کشور اوراسیایی سفر می‌کنند. اما در این کشور جاذبه‌های تاریخی و بناهای باستانی متعددی وجود دارد که برای علاقه‌مندان به تاریخ جذاب است. یکی از این بناهای تاریخی شهر باستانی آسپندوس آنتالیاست. این بنا متعلق به ۱۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بوده و از معماری آن به سبک رومی است. در این مقاله از ترک مگ می‌خواهیم درباره شهر باستانی آسپندوس آنتالیا بیشتر صحبت کنید. همراه ما باشید تا اطلاعات جالبی درباره این شهر تاریخی به دست آورید.

شهر باستانی آسپندوس کجاست؟

شنیدن نام شهرهای تاریخی مانند قدم زدن در دوران باستان است. یکی از این شهرهایی که از دوران کهن تاریخ و تمدن آسیا به جای مانده، آسپندوس نام دارد. شهر باستانی آپندوس در ۵۰ کیلومتری آنتالیا قرار دارد. قدمت این شهر به قرن‌ها پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد و از شهرهای مهم جهان بوده است. آسپندوس از اولین شهرهایی بوده است که ضرب سکه داشته و به دلیل وجود آمفی تاتر از شهرهای مهم آن زمان به شمار می‌رفته.

آسپندوس به دلیل اینکه نزدیک به بندر بود در قرن‌های دوم و سوم میلادی رونق اقتصادی خوبی داشت. رفت‌وآمد مردم و تاجرین به این شهر باعث رشد اقتصادی و ساخت‌وساز بناهای متعددی شد که این روزها به یکی از با شکوه‌ترین بناهای تاریخی تبدیل شده‌اند. این شهر طبیعت بسیار زیبایی نیز داشته است. دشت‌ها و جنگل‌های بسیار که باعث رونق کشاورزی و حاصلخیزی زمین می‌شده‌اند. اگر به تماشای بناهای تاریخی علاقه دارید حتما در شهر باستانی آسپندوس آنتالیا و مسجدهای ترکیه دیدن کنید چون بنای این مساجد نیز شکوه و معماری خاصی دارد.

شهر باستانی آسپندوس آنتالیا کجاست

معرفی ۳ جاذبه‌های دیدنی در شهر باستانی آسپندوس

شهر آنتالیا به دلیل داشتن سواحلی زیبا و دلفریب مورد توجه گردشگران بسیاری از سراسر جهان است. شاید کمتر کسی تصور کند که در نزدیکی این شهر مدرن و زیبا یک شهر باستانی وجود دارد که مردمانی در قرن‌ها پیش آنجا زندگی می‌کردند. مردمانی که خانه‌های خود را با پرده‌های نقره تزیین می‌کردند و امرار معاش آن‌ها از طریق کشاورزی، پرورش اسب و استخراج نمک‌های دریایی بوده است. از شهر زیبای آسپندوس آمفی تاتر بزرگی باقیمانده که این روزها مورد توجه توریست‌ها و گردشگرانی است که به آنتالیا سفر می‌کنند. علاوه‌بر ساختمان تاتر یک تپه و یک قنات باستانی نیز در ۵۰ کیلومتری آنتالیا وجود دارد که در ادامه درباره آن‌ها بیشتر توضیح می‌دهیم.

۱٫ تاتر آسپندوس،‌ بزرگ‌ترین تاتر باستانی در آسیا

آمفی تاتر آسپندوس یک بنای تاریخی و شناخته شده است که از شهر باستانی آسپندوس به جای مانده. این بنا یکی از بزرگ‌ترین تاترهای رومی است که در آسیای صغیر ساخته شده و معماری آن سبک رومی دارد. تاریخ ساخت این سالن آمفی تاتر روباز به دوران حکومت مارکوس اورلیوس باز می‌گردد و در قرن دوم میلادی ساخته شده است. تاتر آسپندوس به صورت یک بنای نیم دایره‌ای و در دو بخش ساخته شده است. در بخش اول و پایینی ۲۰ ردیف صندلی و ۱۰ راه پله و در قسمت بالایی و بخش دوم ۱۹ صندلی و ۲۱ راه پله وجود دارد.

در ورودی سالن دو ستون وجود دارد که سبک معماری آن‌ها سنتوری شکسته است. این سالن یک سکوی نمایش نیز دارد که سقف چوبی داشته و به وسیله طناب به سقف متصل شده بوده است. این سالن در حال حاضر به‌طورکل بازسازی شده است و برای برگزاری مراسم‌های و جشنواره‌های هنری، موسیقی و نمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیدنی‌های آنتالیا نیز مانند جاهای دیدنی استانبول تنوع بسیاری دارد. در شهر آنتالیا مناظر طبیعی، بناهای تاریخی و تفریحات مدرن و پیشرفته‌ای وجود دارد که با یک برنامه‌ریزی صحیح و درست در طول سفر از بیشتر آن‌ها دیدن کنید.

آمفی تاتر آسپندوس،‌ بزرگ‌ترین تاتر روزباز آسیای صغیر

۲٫ تپه آکروپولیس، تپه باستانی در آنتالیا

دیدنی‌های شهر آسپندوس فقط بنای تاتر تاریخی این شهر باستانی نیست. در نزدیکی ساختمان آمفی تاتر یک تپه باستانی وجود دارد گردشگران بسیاری به سمت خود می‌کشاند. این تپه باستانی آکروپولیس نام دارد و روی آن بقایای یک معبد تاریخی و بازار دیده می‌شود. یک دیوار ۳۲ متری با ۱۰ فرورفتگی مهم‌ترین آثار باقی‌مانده از این معبد کوچک است.

اگر برای سفر به ترکیه فصل تابستان را انتخاب کنید امکان شرکت در اپرای آسپندوس را خواهید داشت. این اپرا در سالن آمفی تاتر آسپندوس برگزار می‌شود و به خاطره‌ای تکرار ناپذیر در زندگی هر فردی تبدیل خواهد شد. یکی دیگر از مراسم‌هایی که در فصل تابستان در این شهر باستانی اجرا می‌شود مسابقات سالانه باله است که تماشاچیان بسیاری دارد.

آکروپولیس، تپه‌ای باستانی در آنتالیا

۳٫ قنات باستانی آسپندوس،‌ قناتی تاریخی در شهری مدرن

 در شهر باستانی آسپندوس یک قنات تاریخی نیز وجود دارد که وظیفه تامین آب مورد نیاز ساکنین شهر را داشته است. این قنات در شمال تپه آکروپولیس قرار دارد و از دو برج آب تصل به هم تشکیل شده است.

قنات آسپندوس،‌ یادگاری از شهر باستانی آسپندوس در آنتالیا

آیا شما هم به بازدید بناهای تاریخی و باستانی علاقه دارید؟ در این مقاله درباره یکی از جاذبه‌های تاریخی کشور ترکیه و شهر آنتالیا صحبت کردیم. اگر تجربه سفر به آنتالیا و بازدید از شهر باستانی آسپندوس را دارید در پایین همین صفحه یادداشت کنید تا خوانندگان مجله ترک مگ از تجربیات شما استفاده کنند.

مکان های دیدنی آنتالیا

نظرات کاربران