مسجد چامیلیجا، بزرگترین مسجد استانبول

3956 بازدید
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
مسجد چاملیجا، بزرگترین مسجد استانبول

سفر باید کرد تا پخت شود خامی. حالا کجا رفتن و با چه فرهنگی آشنا شدن خودش یک چالش بسیاربزرگ است. اما در سال های اخیر ایرانی های زیادی علاقه به شهر استانبول پیدا کردند و سالانه بیش از ۱ میلیون نفر به این شهر سفر می کنند.

استانبول شهر بزرگ است که دارای مکان های دیدنی بسیاری است و هرکسی که وارد این شهر شود از زیباهای آن شگفت زده خواهد شد. اما خب با این همه آثار باستانی و دیدنی که در این شهر وجود دارد مسئولان و دولتمردان شهر استانبول هرسال تصمیم می گیرند که مکان های جدید بسازند. در این چندسال اخیر یک طرح از یک مسجد بزرگ به نام چاملیجا در شهراستانبول افتتاح شده است و جزو بزرگترین مساجد کشور ترکیه و خاورمیانه است.

استانبول شهری زنده و شاد در دنیا

ترکیه یک کشور توریستی که هرسال مسافران و گردشگران زیادی به این کشور سفر می کنند. استانبول بزرگترین شهر ترکیه که از طریق تنگه بسفر به دو قسمت اروپایی و آسیای تقسیم شده است.

شهر استانبول بزرگترین شهر ترکیه

تعداد مکان های دیدنی شهر استانبول هرروز زیادتر می شود و بطور مثال مسجد ایاصوفیه، برج دختر استانبول ، مجموعه دیدنی آکوریوم استانبول و مسجد چامیلیجا استانبول جزء بزرگترین مساجد ترکیه که هرکسی پس از دیدن آن شگفت زده می شود. این مسجد تنها ۱۳ اردیبهشت ۹۸ افتتاح شده است و گردشگران زیادی علاقمندند که برای بازدید مسجد به این شهر سفر کنند.

مساجد شهر استانبول

با توجه اینکه ۹۸ درصد مردم شهر استانبول مسلمان هستند؛  دولتمردان استانبول مسجدهای گوناگونی در هرنقطه شهر احداث کرده اند و برخی از این مساجد از قرن ها پیش توسط پادشاهان شهر ساخته شده است. اکثر زیباترین مساجد ترکیه در شهر استانبول قرار گرفته است و علاقمندان بسیاری از شهر یا کشورهای دیگر برای بازدید به این شهر سفر می کنند.

از جمله این مسجدها شامل سلطان احمد، سلیمانیه، اورکوتای، رستم پاشا، بایزید، مسجد لاللی، مسجد سلطان مهرماه و  مسجد سلطان ایوب هستند که از قدیمی ترین امکان مذهبی شهر استانبول به حساب می آید.

 مسجد چامیلیجا زیباترین مسجد شهر استانبول

مسجد چامیلیجا به تازگی در سه می ۲۰۱۹ در شمال شهر استانبول در روز جمعه بعداز نماز با حضور رجب طیب اردوغان افتتاح شد. بزرگترین مسجد ترکیه “چامیلیجا” در استانبول که اولین کلنگ آنرا در سال ۲۰۱۳ آغاز کردند و در سال ۲۰۱۹ ساخت آن به اتمام رسید. چامیلیجا به معنی سروستان که مشرف به تنگه بسفر ساخته شده است.

معماری بزرگترین مسجد در استانبول ترکیه

این مسجد باشکوه در زمینی به وسعت ۱۷ هزار متر مربع برروی تپه ای با نام چامیلیجا ساخته شده است و بزرگترین گنبد یک مسجد در تاریخ ترکیه ثبت شده است. مسجد چامیلیجا در کنار دریا بسفر ساخته شده است و یک فضای بسیار عالی برای این مکان مذهبی ایجاد کرده است. معمارش حاج محمد گنر که مشاوره راه و شهرسازی کشور است.

مسجد چاملیجا بهترین و بزرگترین مسجد در استانبول

چامیلیجا دارای ۶ مناره که ارتفاع هرکدام از این مناره ها دارای ۱۰۷ متر است و دوتا مناره دیگر دارد که هرکدام از آنها ارتفاع ۹۰ متری دارد. همچنین گنبد بسیار زیبا که باطرح های اسلامی ساخته شده است و ۷۲ متر ارتفاع و ۳۴ متر قطر دارد. این گنبد زیبایی مسجد را چندین برابر کرده است.

طرح معماری این مسجد از دوران عثمانی-سلجوقی گرفته شده است و یک شکوه عالی به شهر استانبول ا. همچنین ساخت این مسجد حدود شش سال طول کشیده است و ظرفیت پذیرش ۶۳ هزار نفر را دارد.

کاشکی و سنگ کاری داخل مسجد جلوه عالی به این مکان مذهبی داده است. طرح های که برروی دیوار کشیده شده است، پنجره های اسلامی  و آیاتی از قرآن که با سنگ بروی دیوار نوشته اند. ستون های بسیار زیبا که با گچ های طرح دار عالی تزیین شده است یک حس و حال هوای دیگری به مسجد داده است.

برای رفتن به طبقات بالای مسجد یک راه پله در کنار در ورودی ساخته شده است که این راه پله از چوب و بصورت پیچ در پیچ ساخته شده است. اگر به انتهای سقف مسجد نگاه کنید، کلمات الله برروی سقف حک شده است. و از سقف هم یک لوستر بسیاربزرگ از آن آویزان شده است.

کف زمین با بزرگترین فرش که حدودا ۱۷ هزار متر مربع پوشانده شده است. البته در کنار ستون بزرگ یک منبر بزرگ چوبی وجود دارد که سخنرانی ها در آنجا انجام می گیرد.

اگر در شب در دورترین نقطه ای از شهر قرار داشته باشید می توانید با چشم غیر مسلح مسجد را با چراغ های که دور تا دور آن وجود دارد واضح ببینید. مسجد چامیلیجا در شب یک جلوه بسیار عالی دارد که
هرکسی را خیره خواهد کرد.

امکانات و ویژگی های مسجد چملیجا

مسجد چملیجا علاوه برشبستان های که دارد دارای موزه، کتابخانه، نگارخانه و تالار همایش هم در خودش جای داده است. مردم شهر استانبول می توانند با حضور در کتابخانه علاوه براینکه کتاب های دریافت کنند، ساعتی را هم برای مطالعه در نظر بگیرند. البته قبل از آن باید کارهای اداری را انجام دهند تا اجازه ورود به افراد داده شود.

نمای داخلی مسجد چامیلیجا استانبول

موزه از تاریخ ترکیه و اسلام در این مسجد ساخته شده است که نمادهای از تاریخ اسلام در آن قرار گرفته است و مردم برای بازید همه روزه می توانند مراجعه کنند. البته قبل از رفتن به چملیجا حتما با مسئولان آن تماس بگیرید. در برنامه های این مسجد هست که مراسم های سیاسی و فرهنگی مختلفی برگزار کنند و از این رو سالن همایش را برای تشریفات گوناگون ساخته اند.

 و در انتها لذت بردن از بزرگترین مسجد استانبول

اگر شما می خواهید به شهر استانبول سفر کنید پیشنهاد می کنم به این مسجد هم سر بزنید و مطمئن باشید از دیدن آن شگفت زده خواهید شد. در ماه رمضان نمازگزارن بسیاری برای عبادت به این مسجد می روند و برنامه های برای افطار هم در نظر گرفته شده است.  با اینکه تنها چند روز از افتتاح این مسجد می گذرد اما تمام محوطه آن ساخته شده است و می توانید بازدید خودتان را انجام دهید.

استانبول مکان های دیدنی استانبول

نظرات کاربران