مسجد ایا صوفیه؛ بنای تاریخی از دوران مسیحیت تا اسلام

4107 بازدید
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

سفر بهترین تفریح هیجان انگیز برای همه ی ما به حساب می آید، اما کجا رفتن و پیدا کردن جاهای دیدنی یکی از سخت ترین کارهاست. سخت چون زمان گشت و گذار در تمام شهروجود ندارد باید از بین چندصد مکان دیدنی که در یک شهروجود دارد  آنها را دستچین کرد. اما دسته بندی تمام این مکان ها باید برچه اساسی انجام شود تا مسافران و گردشگران لذت کامل از سفر ببرند.

ایرانی های علاقه بسیاری دارند به شهر استانبول  سفر کنند و تعطیلات عالی را در آنجا بگذرانند. اما خب تجربه سفر بد باعث دلسردی تک تک آنها می شوند و علاقه ای مجدد در آنها ایجاد نمی کند. البته دیدن مکان های تفریحی بستگی به سلیقه افراد دارد اما یکسری جاهای دیدنی در آنکارا وجود دارد که مطابق میل هر مسافر است.

تابستان پارسال به شهر استانبول ترکیه سفر کرده بودم و اکثر جاهای دیدنی آن شهر را که مسافران زیادی دیدن کرده بودن، باردید کردم و خیلی علاقمند بودم که تجربه خودم را از دیدن این مکان ها در اختیار کسانی که می خواهند به این شهر سفر کنند، قرار دهم. اگر علاقه دارید بهترین جاهای دیدنی استانبول را بدانید کجاست در ادامه همراه ما باشید.

 

مسجد ایا صوفه؛ بنای ساخته شده از امپراطوری روم

استانبول جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد. زمانی که وارد این شهر می‌شوید؛ بنای چهار مناره و گنبد وسیع مسجد مشهور چشم شما را خیره می کند. این یک ساختمان معمولی در شهر رنگارنگ استانبول به حساب نمی آید. بلکه قدمت ۱۵۰۰ ساله دارد و به زمان رومیان باستان خواهد رسید. بیش از هزارسال دین مسیح در آنجا پذیرایی پیروانش بوده است و از یک زمان به بعد مسلمانان به این مکان برای عبادت رفتند.

معروف ترین مسجد استانبول

هرساله در این مکان مراسم مذهبی مرتبط با مسلمان برگزار می شود و هزاران مسلمان از سراسر کشور ترکیه برای راز و نیاز به این مکان مقدس می آیند تا در کنار دیگر همطونانشان عبادت کنند.

زیبایی های شگفت انگیز نمای داخلی مسجد

زمانی که  به این مکان پا بگذارید؛ زیبایی شگفت انگیز از طراحی نشان می دهد و ترکیب طرح اسلامی و مسیحیت چشم هر بازدید کننده ای را خیره می کنند.  در این مکان از کاشی های معرق، هفت رنگ استفاده شده است که جلوه مسجد را چندین برابر خواهد. ستون های که در داخل مسجد هیبت و استقامت این مکان مذهبی را نشان می دهد. بطوری که بعد از هزاران سال با وجود بلایی طبیعی که رخ داده است، هنوز محکم و استوار هستند.

زیبایی های درون مسجد ایا صوفیه

این بنا در سال ۳۶۰ میلادی ساخته شده است و همین مورد زیبایی این مسجد را چندین برابر می کند، اما در طول این دوران چندین بار این بنا بازسازی شده است تا به شکل و ظاهری که الان می بینید درآمده است. همچنین بزرگترین کلیسای جهان  در سال های ۵۳۲ به حساب می آمد. با روی کار آمدن عثمانی ها این مکان به مسجد تبدیل شده است و به عبادتگاه مسلمان ها تغییر کاربری داده شدند.

فاصله معروف ترین میدان استانبول تا ایاصوفیه

میدان تکسیم یا تقسیم جزو یکی از معروف ترین میداین شهر است. مردم بسیاری برای بدست آوردن آزادی خود در این مکان تظاهرات بسیاری کردن و به چیزی که خواستند دست پیدا کردند. میدان تکسیم به همین دلیل جزو معروف ترین میادین شهر به حساب می آیند.

مسافران بسیاری پس از دیدن این میدان علاقمندهستند که به مسجد بزرگ ایاصوفیه بروند و زیبای های آن مکان هم دیدن کنند. برای رفتن به ایاصوفیه سیستم حمل و نقل اتوبوس، تاکسی و مترو در هر ساعات از شبانه روز بروید. فاصله زیادی از تکسیم تا مسجد وجود ندارد؛ حدود سی دقیقه طول خواهد کشید. این نکته را فراموش نکنید که باید حتما برای ورود به مسجد بلیط خریداری کنید. همچنین برای تهیه بلیط با تا قبل از ساعت ۱۶اقدام کنید.

تکسیم معروف ترین میدان شهر استانبول
سوال خیلی از مسافران این است که قیمت بلیط ورود به مسجد چقدراست که هزینه آن ۴۰TL  است و از نوجوانان زیر ۱۲ سال هیچ گونه پولی نخواهند گرفت. برای دریافت بلیط بصورت آنلاین به سایت رسمی این مراجعه کنید.

 

آدرس مسجد ایاصوفیه استانبول

اگر همراه تورهستید؛ مطمئنا شما را به این مکان های دیدنی خواهند برد اما اگر بدون تور برای رفتن به این مکان زیبا می توانید به سلطان آباد؛ میدان ایاصوفیه بروید. هنوز نرسید به سالطان آباد مناره های زیبای این مسجد از دور دیده خواهد شد. اصلا نگران نباشید اگر مشکلی پیش بیاد مردم آن شهر حتما به شما کمک خواهند.

 

برای این بازدید مکان مذهبی لازم است، لباس مناسب پوشید

رعایت آداب و رسوم در مسجد

در هرجا دنیا برای رفتن به عبادتگاهها نیاز هست که لباس های مناسب پوشید و این مکان هم مستثنی بقیه نیست. لباس برای خانم  و آقایان به یک شکل است. لباس های با آستین و شلوارهای بلند است. البته یک نکته ای را یادآوری کنم این مکان چندین سالیست که به موزه تبدیل شده است و کمتر به نوع لباس ها ایراد می گیرند.

 

مکان های دیدنی در مسجد بزرگ شهر استانبول

در زمان سلطان مهمد دوم عثمانی مکان های بسیاری در این مسجد بسیار با شکوه ساخته شده است که مردم اهالی آن شهر برای کارهای روزمره خود استفاده می کنند. این جاها نظیر کتابخانه، مقبره، فواره ها و همچنین میرآب و منبر هستند.

 

چرا ایا صوفیه را دیدن کنید

دیدن مکان های که قدمت چندین هزارسال دارند بسیار هیجان انگیز برای افراد مختلف است. مسافران علاقمند هستند که بدانند طرح و ساخت این مکان زیبا بکه در قرن ها پیش ساخته شده است به  شکلی است. البته شهر استانبول دارای مکان های دیدنی و جذاب بسیاری هست که این فقط یکی از آنها به حساب می آید.

مکان های دیدنی استانبول

نظرات کاربران