میدان تکسیم استانبول کجاست و چرا این‌قدر محبوب است؟

1000 بازدید
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

امکان ندارد یک ایرانی را پیدا کنید که در سفر به ترکیه و استانبول، به میدان تکسیم نرفته باشد و بخشی از روح و ذهنش آنجا نمانده باشد. اصلاً این میدان کاری با آدم می‌کند که اگر هر چند وقت یک‌بار به آن سر نزنی، بی‌قرار می‌شوی. من تابه‌حال به ترکیه سفر نکردم اما دوست داشتم بدانم این میدان تکسیم چه دارد که جهانی طرفدار اوست؟ به خاطر همین تصمیم گرفتم شخصاً دست به تحقیق و تفحص بزنم تا اگر روزی به میدان تکسیم رفتم چیزی از قلم نیافتد.

میدان تکسیم استانبول کجا است؟

میدان تکسیم در شهر استانبول، توریستی‌ترین شهر ترکیه قرار دارد و به گفته خیلی از مسافرین قلب این شهر است. برای رسیدن به میدان تکسیم باید به محله بیگ اوغلو در بخش اروپایی استانبول بروید. این محله یکی از قدیمی‌ترین محله‌های استانبول است و به این خاطر به آن بیگ اوغلو (به معنی آقازاده) میگویند که یکی از آقازاده‌هایی ایتالیایی در قرن ۱۵ میلادی در این منطقه زندگی می‌کرده است.

چرا میدان تکسیم استانبول این‌قدر محبوب است؟

افزایش قیمت دلار باعث شد ترکیه برای خیلی از ما به تنها گزینه سفر خارجی تبدیل شود؛ البته باز جای شکرش باقی است که هنوز می‌توانیم به این کشور سفر کنیم، مخصوصاً که تازگی در بعضی سایت‌های اجاره اقامتگاه، امکان اجاره خانه ترکیه حتی برای یک روز هم به وجود آمده و می‌توانیم سفری کوتاه و اقتصادی به این کشور زیبا داشته باشیم.

برای من این سؤال پیش آمد که نکند سایت‌ها و مسافرانی که تازه از ترکیه برگشته‌اند، در مورد میدان تکسیم و جاهای دیدنی آن اغراق می‌کنند. به همین خاطر خودم دست‌به‌کار شدم و یک تور مجازی با لیدری خودم راه انداختم تا ببینم واقعاً در میدان تکسیم چه خبر است؟

موقعیت جغرافیایی میدان تکسیم

همان‌طور که گفتم میدان تکسیم در مرکز شهر استانبول و در بخش اروپایی آن قرار دارد. همین موضوع باعث شده که این میدان نه‌تنها برای توریست‌ها بلکه برای اهالی ترکیه هم اهمیت زیادی داشته باشد، مثل میدان ولیعصر، میدان انقلاب و میدان فردوسی در تهران خودمان.

جاهای دیدنی استانبول، یار جدانشدنی میدان تکسیم

اصلی‌ترین دلیل محبوبیت میدان تکسیم بین توریست‌ها، بناهای تاریخی، مراکز خرید و رستوران‌هایی است که در فاصله کمی از این میدان قرار دارند. اگر کسی بخواهد سفری کوتاه به استانبول داشته باشد، کافی است فقط به میدان تکسیم و محله‌های اطراف آن برود تا بتواند به تعداد زیادی از جاهای دیدنی استانبول سر بزند، در رستوران‌های لوکس یا اقتصادی غذای محلی بخورد و چمدانش را از سوغاتی‌های رنگارنگ پر کند.

مجسمه آتاتورک

اولین چیزی که در میدان تکسیم توجهتان را جلب می‌کند، مجسمه آتاتورک است. این مجسمه فقط یک بنای یادبود ساده نیست. این مجسمه قصه جنگ تا پیروزی و استقلال ترکیه را نشان می‌دهد. در یک‌طرف این مجسمه، آتاتورک در لباس جنگ و میان سربازان نشان داده می‌شود و در طرف دیگر، مجسمه آتاتورک را بدون لباس نظامی و بعد از پیروزی می‌بینید.

حال و هوای میدان تکسیم

در این بررسی، اول به عکس‌های میدان تکسیم نگاه کردم و باید بگویم در همان چند عکس اول دست‌وپایم از دیدن آن‌همه رنگ، شور و هیجان و مردمی که معلوم است هرکدام از یک نقطه کره زمین آمده‌اند، شل شد. انگار نسخه کوچکی از جهان و مردمش یکجا در این میدان جمع شده‌اند، اصلاً عکس‌ها شبیه عکس‌های روزنامه‌های هری پاتر بودند و انگار داشتند با من صحبت می‌کردند.

همین موضوع به من ثابت کرد که مثل‌اینکه واقعاً میدان تکسیم یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی استانبول است. بعد سعی کردم جو گیر نشوم و مسیر کشف این میدان و گره‌گشایی از راز و رمز آن را ادامه دهم.

در اطراف میدان تکسیم چه خبر است؟

اگر فقط با دید بخش قبل به میدان تکسیم نگاه کنیم و به این امید به آنجا برویم، ممکن است بعد از یک روز خسته و حتی ناامید شویم که ای‌بابا میدان تکسیم که همه می‌گفتند همین بود؛ اما باید بگویم که نه! اینجا نقطه پایان جذابیت‌های این میدان نیست و کافی است به فهرست زیر که از معروف‌ترین جاهای دیدنی استانبول هستند و در نزدیکی این میدان قرار دارند، نگاه کنید:

خیابان استقلال استانبول

خیابان استقلال، یک خیابان معمولی ۲ کیلومتری نیست. این خیابان روزها و لحظات مهمی در تاریخ کشور ترکیه را به چشم خودش دیده است و قدیمی‌ترین تراموای جهان بعد از تراموای لندن، همین تراموای قرمزرنگ خیابان استقلال است.

دو طرف این خیابان ساختمان‌هایی با معماری قرن ۱۶ میلادی قرار دارد. خیابان‌هایی با معماری مشابه که در زمان حاضر به یکی از مهم‌ترین مراکز تجارت استانبول تبدیل شده است. اگر در بخش‌های دیگر سفر مثل اجاره خانه ترکیه یا روش سفر به این کشور صرفه‌جویی کنید، می‌توانید از مغازه‌های برند این خیابان یک خرید لوکس داشته باشید.

در این خیابان که نبض تپنده استانبول است، اکثر روزهای سال گروه‌های موسیقی خیابانی از کشورهای مختلف و حتی بچه‌های هنرمند کشور خودمان، موسیقی زنده اجرا می‌کنند که شور و هیجانی دوچندان به این خیابان می‌دهد.

برج گالاتا

اگر در اینترنت عبارت جاهای دیدنی استانبولت را جست‌وجو کنید، حتماً در همه سایت‌ها نام برج گالاتا را می‌بینید. این برج در فاصله خیلی کمی از میدان تکسیم قرار دارد که با اتوبوس حدود ۱۰ دقیقه و پیاده نیم ساعت طول می‌کشد.

برج گالاتا در طول تاریخ کاربری‌های مختلفی داشته است. اول فانوس دریایی بود، بعد در زمان عثمانی‌ها رصدخانه شد. در حال حاضر هم که به یکی از جاهای دیدنی استانبول تبدیل شده است. اگر قصد دارید پیاده به سمت برج گالاتا بروید و از آن دیدن کنید، حواستان باشد که باید ۱۴۳ پله را هم بالا بروید تا به آن چشم‌انداز بی‌نظیر برسید؛ ولی نگران نباشید اگر خیلی خسته بودید یا مثل من کمی تنبل هستید، آسانسور برج برای شما است!

بالاخره در سفر به ترکیه و استانبول، میدان تکسیم بریم یا نه؟

اگر با من تا اینجا همراه بوده باشید، حتماً مثل من تصمیم گرفتید که اگر قرار باشد فقط یک محله در سفر به ترکیه را انتخاب کنید میدان تکسیم است. در این مقاله متوجه شدیم که قصه میدان تکسیم بر پایه یک داستان واقعی است که وجود جاهای دیدنی متعدد در فاصله کم، رستوران‌ها و کافه‌های رنگارنگ و … هم آن را ثابت می‌کند.

دسته‌بندی نشده

نظرات کاربران