قلعه روملی حصاری استانبول

4011 بازدید
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
قلعه روملی حصاری استانبول

قلعه رومیلی حصاری که در ساحل اروپایی بسفر و در شمالی ترین منطقه استانبول قرار دارد، یک بنای تاریخی برجسته است. این مکان با منظره بسیار چشمگیر و مشرف به پل فاتح سلطان که به اروپا و آسیا پیوند می زند و همچنین برج ها، دروازه ها و چشمه ها سالانه میزبان صدها گردشگر از سراسر جهان است اما بسیاری از مردم نمی دانند که این بنا در محاصره و سقوط قسطنطنیه نقش نمایی های بسیاری کرده است.

قسطنطنیه یا کنستانتین نام قدیمی شهر استانبول بوده است. از آنجایی که استانبول در بهترین موقعیت مکانی قرار دارد و دسترسی آن به دریای سیاه و تنگه بسفر ارزش زیادی به این شهر اضافه می کند، همه ی اپراتوران در صدد تصرف آن بوده اند. در نهایت محمد خان با هدف محافظت از یک جامعه پر رونق که به دلیل دسترسی به تنگه بسفر و دریای سیاه غنی شده و تجارت بسیار خوبی دارد، دستور ساخت قلعه روملی حصار صادر کرد.

معماری قلعه روملی حصاری استانبول

معمار قلعه روملی مصلی الدین بوده است و این قلعه را طوری طراحی کرده که شامل سه دروازه اصلی، سه برج بزرگ ، یک برج کوچک و سیزده برج کوچکتر باشد. علاوه بر برج ها ساختمان هایی تحت عنوان اتاق استقبال، مسجد، زندان در این قلعه وجود دارند.

قلعه روملی حصاری استانبول ترکیه

برج های کوتاهی که در این قلعه هستند شکل های متنوعی دارند. یکی از برج ها به شکل منشور چهار گوش طراحی شده و ۶ برج دیگر منشور های چند گوش هستند. همچنین تعداد ۶ برج با شکل استوانه ای نیز در این قلعه وجود دارد. برخی از افسانه های در مورد قلعه روملی حاکی از این است که هر سه برج اصلی قلعه به یکی از وزیر های سلطان محمد سپرده شده بود تا ساخت این قلعه در مدت زمان کمتری به پایان برسد. اما وزرای سلطان محمد نمی توانند تمام کار ها را به خوبی پیش ببرند اما زنده ماندن به شرط اتمام کار، آن ها را وادار می کند تا برنامه ریزی هایشان را تغییر دهند. در نهایت قلعه روملی حصاری در سال ۱۴۵۲ ساخته شد.

قلعه بزرگ روملی در باریکترین نقطه ساحل تنگه بسفر که تقریبا ۶۶۰ متر می باشد، ساخته شده است. دقیقا روبروی قلعه روملی حصاری، قلعه آنادولو وجود دارد. آنادولو یکی دیگر از قلعه های عثمانی است که در سال ۱۳۹۴ میلادی توسط بایزید اول ساخته شده است. هر دو قلعه آنادولو و قلعه روملی توسط سلاطین عثمانی ساخته شده اند تا از ارتباط نظامی و همچنین ارسال کمک های تجاری از طریق تنگه بسفر به قسطنطنیه جلوگیری کنند.

حقایق شگفت انگیز در مورد قلعه روملی حصاری

حقایق جالبی در مورد قلعه روملی حصاری وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم. اولین مورد این است که اگر از زاویه بالا به کل قلعه نگاه کنید، قلعه را شبیه به نام محمد (زبان عربی) خواهید دید.

روملی حصاری در ترکیه

حقیقت جالب دوم در مورد قلعه روملی حصاری استانبول مدت زمان ساخت آن است. ساخت قلعه عظیم روملی که بیش از پنج قرن سرپا مانده، تنها چهار ماه طول کشید! همچنین این قلعه یکی از بهترین لوکیشن های فیلمبرداری برای بسیاری از فیلم های بین المللی بوده است و احتمالا بارها آن را در فیلم ها دیده اید.

قلعه رومیلی پس از فتح قسطنطنیه

پس از فتح قسطنطنیه در سال ۱۴۵۳، این قلعه اهمیت نظامی خود را از دست داد و تا قرن هفدهم به عنوان پاسگاه گمرک خدمت کرد و سپس تا قرن نوزدهم به عنوان زندان از آن استفاده میشد. در قرن نوزدهم محله ای در داخل قلعه با خانه ها، مساجد، مغازه ها و غیره شکل گرفت. اما این محله در دهه ۱۹۵۰ تخریب شد. از سال ۱۹۶۰ قلعه رومیلی تبدیل به یک موزه شد. در حال حاضر این قلعه باشکوه به عنوان یک موزه در فضای باز برای بازدید عموم آزاد است.

هزینه ورودی قلعه روملی چقدر است؟

بازدید از قلعه روملی حصاری استانبول همه روزه به جز چهارشنبه ها از ساعت ۹ صبح تا ۷ شب، برای عموم آزاد است. همچنین هزینه بازدید قلعه روملی استانبول ۱۰ لیر ترکیه است.

چگونه به قلعه روملی حصاری برویم؟

آسانترین راه برای رسیدن به قلعه رومیلی در ساحل بسفر، استفاده از اتوبوس است. می توانید از اتوبوس هایی که از روملی حصاری گذر می کنند استفاده کنید و در ایستگاه روملی پیاده شوید. قلعه روملی دقیقا کنار ایستگاه اتوبوس است. این قلعه در ساحل اروپایی بسفر، نزدیک به تعدادی از بناها و محلات از جمله موزه آشانیان، بیبک و محله های آرنوواتکوی قرار دارد. پیشنهاد می کنیم اگر به قلعه روملی رفتید حتما به مکان های تفریحی استانبول که نزدیک این قلعه هستند نیز سر بزنید. همچنین چندین رستوران زیبا در نزدیکی این قلعه وجود دارد که بهترین صبحانه سنتی ترکیه را می توانید آنجا نوش جان کنید. رستوران کاله و کافه لوکما از بهترین کافه رستوران های این منطقه هستند.

قلعه رومی و دیگر جاهای دیدنی استانبول

تمام جزئیات قلعه رومی را برایتان بصورت کامل توضیح دادیم اما استانبول تنها به رومی ختم نمی شود بلکه جاهای دیدنی بسیاری دارد و هرکسی می تواند از آنجا بازدید کنند. لذت بردن و دیدن چنین شگفتی ها شما حیرت زده خواهد کرد. اما بهترین جای دیدنی در استانبول می توان به جای همانند جزیره بورگاز آدا استانبول اشاره کرد. استانبول مجموعه جزایر دیدنی دارد و این یکی از پربازدیدترین جزایر حساب می شود.

 

استانبول مکان های تفریحی استانبول مکان های دیدنی استانبول

نظرات کاربران