آیا تحصیل در ترکیه رایگان است

1703 بازدید
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

کشور ترکیه به علت موقعیت جغرافیایی، تشابه فرهنگی، ویژگی‌های طبیعی، سیستم آموزشی بین المللی و برخی ویژگی‌های دیگر مورد توجه بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان ایرانی می‌باشد. به همین علت سالانه تعداد زیادی از دانشجویان و دانش‌آموزان با قصد مهاجرت و تحصیل در ترکیه به این کشور زیبا مهاجرت می‌کنند. شما با تحصیل در ترکیه می‌توانید مدرنیته و سنت را به صورتی دلنشین در یکی از امن‌ترین کشورهای آسیا تجربه نمایید.

تحصیل در ترکیه

تحصیل در مقاطع مختلف ترکیه

به گفته وب سایت آتیه آفرینان ایرانیان؛ تحصیل در ترکیه در مقاطع مختلف می تواند به صورت کاملا رایگان برای متقاضیان در سال ۲۰۲۲ انجام شود. دانشگاه‌های ترکیه از استانداردهای بالایی برخوردارند. با تحصیل در این کشور می‌توانید از مدارک معتبر بین المللی برخوردار شوید. دوره های تحصیلی در برخی از دانشگاه‌های ترکیه به زبان انگلیسی و برخی دیگر نیز به زبان ترکی استانبولی تدریس می‌شوند.

تحصیل در این کشور از هزینه‌های پایینی چه در بخش آموزش و چه در بخش زندگی برای محصلان برخوردار است! و از آنجایی که مدارک اعطایی از دانشگاه‌های ترکی بین المللی می‌باشد، حتی در صورت تصمیم به مهاجرت به یک کشور دیگر، می‌تواند به‌عنوان بهترین پل ورودی به سایر کشورها عمل نماید. همچنین آزمون‌های‌ ورودی آسان سبب شده‌ تا تحصیل در ترکیه به یکی از جذاب‌ترین راه‌های مهاجرت به حساب بیاید.

تحصیل در مدارس ترکیه

تحصیل در ترکیه برای دانش آموزان زیر ۱۸ سال دارای مراحلی تقریبا مشابه با مراحل تحصیل در ایران است. اولین مرحله، مهدکودک و پیش دبستانی است. تحصیل در این مرحله اختیاری بوده و کودکان زیر ۶ سال پذیرش می‌شوند. بعد از این مرحله، نوبت به آموزش ابتدایی است که اولین مرحله تحصیلات اجباری در ترکیه می‌باشد.

تحصیل در مقطع ابتدایی رایگان بوده و هشت سال طول می‌کشد(۵ سال ابتدایی + ۳ سال متوسطه). در پایان نیز دوره‌ی متوسطه است که دوره‌ای ۴ ساله و برای سنین ۱۵ تا ۱۸ سال در نظر گرفته شده است. البته برخی از مدارس ممکن است برای آموزش زبان، یک سال اضافه تر نیز در نظر بگیرند.

توجه نمایید که بیشتر دبیرستان‌های ترکیه دولتی بوده و ارائه‌ی خدمات آموزشی در آنها رایگان است. البته باید خاطر نشان شد که در این میان، مدارس خصوصی نیز وجود دارد که با اخذ شهریه‌های متفاوتی اقدام به پذیرش دانش‌آموزان ترکی و دانش‌آموزان بین المللی می‌کنند. سال تحصیلی در مدارس ترکیه معمولا از اواسط سپتامبر یا اوایل اکتبر آغاز می‌شود و تا پایان ماه مه یا اوایل ژوئن ادامه دارد. در زمستان (فوریه) نیز یک دوره تعطیلات دو هفته‌ای برای دانش‌آموزان تمامی مقاطع وجود دارد.

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی

دانشگاه‌های ترکیه قوانین خاصی در رابطه با سن مورد قبول برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌ها تعیین نکرده‌اند. حتی گپ تحصیلی نیز برای دانشگاه‌های ترکیه حائز اهمیت نیست. تنها موضوعی که سن شما بر آن تاثیر گذار است، موضوع دریافت بورسیه‌ی تحصیلی برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه است. برای مقطع کارشناسی شما تنها در حالتی می‌توانید از بورسیه‌های تحصیلی بهر‌ه‌مند شوید که علاوه بر معدل بالا و رزومه‌ی علمی ایده آل، دارای ۲۱ سال سن باشید.

دوره‌ی لیسانس در ترکیه معمولا ۴ سال طول می‌کشد. دریافت پذیرش از این دانشگاه‌ها بر اساس معدل دوره‌ی  دبیرستان و نتایج حاصل از امتحانات ورودی دانشگاه انجام می‌شود. اگر خواهان تحصیل در دانشگاه‌های رایگان ترکیه هستید، می‌بایست در فکر قبولی در آزمون ورودی دانشگاه‌های دولتی این کشور باشد. در غیر این صورت می‌توانید بدون آزمون ورودی، در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه و با پرداخت شهریه تحصیل نمایید. برای پذیرش در دانشگاه‌های دولتی می‌بایست به زبان ترکی استانبولی تسلط داشته باشید. حال آنکه برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی به نمره‌ی آیلتس ۵ تا ۶٫۵ احتیاج دارید.

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد

از آنجایی که دوره‌ی کارشناسی ارشد تحصیلات تکمیلی به حساب می‌آید، مدت زمان تحصیل در این مقطع بسته به رشته و دانشگاه مورد نظر کمی متفاوت است. اما به طور میانگین پس از دو سال تحصیل در این مقطع، مدرک کارشناسی ارشد به شما اعطا خواهد شد. شرایط پذیرش برای دوره‌ی کارشناسی ارشد در اکثر رشته‌ها مشابه است.

اما با توجه به رشته‌ی تحصیلی و دانشگاه، ممکن است شرایط متفاوتی برای اخذ پذیرش وجود داشته باشد. بنابراین حتما توجه نمایید که پیش از اقدام برای درخواست پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه، شرایط مورد نیاز برای پذیرش را در سایت دانشگاه مورد نظر مطالعه نمایید.

از دیگر شرایط تحصیل در ترکیه در این مقطع، زبان مورد نیاز است. در دانشگاه‌های دولتی زبان مورد نیاز ترکی استانبولی است حال آنکه در دانشگاه‌های خصوصی به مدرک آیلتس با نمره‌ی ۶ تا ۶٫۵ احتیاج دارید. تحصیل در دانشگاه‌های دولتی رایگان است.

اما در دانشگاه های خصوصی بسته به رشته‌ی تحصیلی و دانشگاه مورد نظر، هزینه ‌سالانه‌ای که بابت شهریه از شما دریافت می‌کنند، متفاوت است. لازم به ذکر است که برای دریافت بورسیه برای این مقطع، حداکثر سن قابل قبول ۳۰ سال است.

تحصیل در مقطع دکترا

تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری معمولا سه تا چهار سال طول می‌کشد. البته با توجه به سطح و محتوای دوره، ممکن است دوره‌ی دکترا کمی طولانی‌تر یا کوتاه‌تر شود. شرایط اخذ پذیرش در مقطع دکتری بسته به رشته‌ی تحصیلی کاملا متفاوت است.

زبان مورد نیاز در موسسات دولتی، ترکی استانبولی است. حال آنکه در موسسات خصوصی به نمره‌ی آیلتس ۶ تا ۷٫۵ احتیاج دارید. در طول دوره‌ی دکتری می‌توانید علاوه بر گذراندن دروس اجباری، تحقیقات مستقلی تحت حمایت مالی دانشگاه انجام دهید. سن مناسب برای دریافت بورسیه در این مقطع ۳۵ سال است. برای تحصیل و فارغ التحصیلی از این مقطع شما می‌بایست مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  1. نظارت: در این مرحله از ارزیابی، چگونگی پیشرفت شما در مراحل پایان نامه توسط کمیته‌های نظارت مختلف کنترل می‌شود. سرپرست اصلی پایان نامه‌ی شما یکی از اعضای این کمیته است.
  2. امتحان مهارت: در طول دوره‌ی دکترا پروپوزال یا پایان نامه‌ی شما از طریق دو ارزیابی کتبی و یک ارزیابی شفاهی بررسی می‌شود. و کمیته‌ی داوران این امتحانات را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.
  3. امتحان پیگیری: هر شش ماه یک بار تحقیقات شما توسط کمیته‌ی پیگیری ارزیابی می‌شود.
  4. دفاع از پایان نامه: پس از اتمام تحقیقات نیز پایان نامه شما توسط هیئت داوران ارزیابی می‌شود.

کار و هزینه‌های تحصیل در ترکیه

در پی مهاجرت تحصیلی به ترکیه هزینه‌هایی که شما به عنوان دانشجوی بین المللی برای هر ترم پرداخت خواهید کرد در حدود ۱۵۰ دلار آمریکا است. شما همچنین هزینه‌هایی از قبیل اقامت، غذا، پوشاک، حمل و نقل، سرگرمی،تلفن و … را نیز باید پرداخت کنید که چیزی در حدود ۴۰۰ دلار آمریکا در ماه خواهد بود. البته به یاد داشته باشید که این هزینه‌ها تا حدود زیادی به محل سکونت، سبک زندگی و دوره‌ی تحصیلی شما بستگی خواهد داشت.

یکی دیگر از مسائلی که در حین تحصیل در ترکیه باید به آن توجه نمایید، موضوع کار در حین تحصیل است. براساس قوانین ترکیه، انجام مشاغل پاره وقت برای دانشجویان بین المللی در طول دوره‌ی تحصیل بلامانع است. شما می‌توانید به مدت ۳۰ ساعت در هفته مشغول به کار شوید. شما همچنین می‌توانید در دانشگاه خود کار پاره وقتی اختیار نمایید تا به واسطه‌ی آن از پس مخارج تحصیل خود برآیید.

هزینه تحصیل در ترکیه

مدارک مورد نیاز تحصیل ترکیه

  1. تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی.
  2. پاسپورت معتبر.
  3. عکس‌های بیومتریک مطابق با شرایط ویزای ترکیه.
  4. رزرو بلیط هواپیما.
  5. بیمه‌ی مسافرتی دارای اعتبار در ترکیه.
  6. نامه‌ی پذیرش تحصیلی.
  7. پرینت پرداخت شهریه مدرسه یا دانشگاه.
  8. مدارک تحصیلی قبلی به همراه ترجمه معتبر آنها.
  9. اثبات تمکن مالی.
  10. نامه‌ی حمایت مالی(برای اخذ پذیرش در مدارس).
  11. اثبات آدرس محل سکونت در ترکیه.

موسسه معتبر برای تحصیل در کشور ترکیه

پیدا کردن موسسه مهاجرتی برای خیلی از متقاضیان به چالش بزرگی تبدیل شده است. موسسات زیادی وجود دارند که خدمات تحصیل در ترکیه را انجام می دهند و می تواند روی کمک این موسسات حساب کنید. در بین اینها موسسه آتیه آفرینان ایرانیان به آدرس وب سایت https://atiyeafarinan.com/ می تواند گزینه مناسبی باشد.

دسته‌بندی نشده

نظرات کاربران